L&F på eksportfremstød: Sydkorea er det nye asiatiske vækstmarked

Salget af varer fra den danske fødevareklynge til Sydkorea vokser støt og nåede sidste år op på over 1,3 milliarder kroner. Når det også bliver muligt at eksportere dansk oksekød til koreanerne, satser Landbrug & Fødevarer på en endnu større eksport til Asien.

Sydkorea er en af verdens største økonomier, og med over 51 mio. indbyggere er landet et vigtigt marked for danske fødevareproducenter. Det afspejler sig i eksporten af varer fra den danske fødevareklynge, der sidste år nåede op på over 1,3 milliarder kroner.

Det skriver Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.

For at sikre, at det fremover bliver danske føde- og drikkevarer, de sydkoreanske forbrugere vælger i supermarkedet, er store, danske virksomheder som Danish Crown Beef, Royal Greenland og Carlsberg sammen med Landbrug & Fødevarer i denne uge i Sydkoreas hovedstad, Seoul. Sammen med Kronprisparret skal de på et stort eksportfremstød gøre sydkoreanerne opmærksomme på de danske højkvalitetsprodukter.
 
Der er dog flere årsager til de støt stigende salgstal, siger Asger Krogsgaard, der er næstformand hos Landbrug & Fødevarer:
 
"Først og fremmest vokser middelklassen eksplosivt, og de sydkoreanske forbrugere får flere og flere penge mellem hænderne. Dernæst er Danmark og danske fødevarer et stærkt brand i Sydkorea - bl.a. pga. den høje fødevaresikkerhed," siger han.

Ost og oksekød skal øge eksporten

Danmark og resten af EU har gennem de seneste otte år haft en frihandelsaftale med Sydkorea, der giver danske virksomheder mulighed for at eksportere både grisekød, pølser og andre forarbejde produkter af gris til de købestærke, sydkoreanske forbrugere. Den aftale følges forhåbentligt snart op med endnu en aftale:
 
"Der har i flere år været arbejdet på også at gøre det muligt at eksportere oksekød fra Danmark til Sydkorea. En sådan aftale kan forbedre og forhåbentlig også øge eksporten til Sydkorea betragteligt", siger Asger Krogsgaard.
 
Det er bl.a. den høje danske fødevaresikkerhed, der gør, at Danmark og landets fødevarer er så eftertragtede i Sydkorea. Derfor kan flere danske produkter med høj sikkerhed godt blive et hit blandt de sydkoreanske forbrugere - herunder ost, som sydkoreanerne første gang blev introduceret for med de amerikanske hjælpepakker, da Koreakrigen sluttede i 1953.
 
Den danske osteeksport til Sydkorea toppede i 2017 med 263 mio. kr. mod ca. 30 mio. kr. i 2010:
 
"Der var tale om en stigning i eksporten på mere end 750 pct., og størstedelen af den ost, der eksporteres til Sydkorea fra Danmark, er frisk mozzarellaost," siger Asger Krogsgaard.

Sydkoreanerne efterspørger i stigende grad sunde og specialiserede fødevarer og er generelt blevet mindre fokuseret på pris. I stedet går de op i kvalitet, sundhed og fødevaresikkerhed.
 .
 Fremstødet varer frem til d. 23. maj, og følgende virksomheder fra den danske Fødevareklynge deltager:
 
Carlsberg Breweries A/S, København
Chr. Hansen A/S, Hørsholm
Danish Crown Beef, Randers
Danpo A/S, Give
Essentia, Gråsten
Foss Analytical A/S, Hillerød
KMC, Kartoffelmelcentralen, AMBA, Brande
Mette Munk A/S, Odense
Orana A/S, Rynkeby
Palsgaard A/S, Juelsminde
Royal Greenland, Svenstrup
Tulip Food Company A/S, Randers
 

 
 

 

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle