L&F skal forsvare kampagne om klimavenligt kød

L&F skal i en klagesag forsvare deres brug af betegnelsen klimavenlig i kampagnen 'Smag på Danmark'.

L&F skal forsvare sin kampagne ‘Smag på Danmark’ i en klagesag. Det viser en aktindsigt mediet Klimamonitor har fået fra Fødevarestyrelsen.

Et af udsagnene fra kampagnen lyder: "Vidste du, at dansk kalvekød er klimavenligt - og understøtter en bæredygtig mælkeproduktion?". 

Af de udleverede akter til mediet fremgår det, at det er klimaaktivisten Martin Collignon, som privatperson der har klaget til Ombudsmanden over L&F’s kampagne og klagen stammer fra august 2020. 

"Enhver forskning viser, at kalvekød ikke er klimavenligt. Tværtimod, kalv og kød fra drøvtyggere er noget af det værste man kan spise, hvis det er klimaet, der er vigtigt for en", skriver han bla. i sin begrundelse

Nu nærmer den to år gamle klagesag med L&F sig en færdigbehandling, oplyser Fødevarestyrelsen til Klimamonitor. L&F er først blevet gjort opmærksom på klagen i juni 2021 af Fødevarestyrelsen og angiver i sit svar til styrelsen  at man rettede formuleringen ”klimavenlig”  øjeblikkeligt og frivilligt efter flere kritiske henvendelser fra Forbrugerrådet Tænk og Concito. Formuleringen har derfor og i stedet været ”klimaeffektiv” i kampagnens løbetid. 

Til landbrugsavisen.dk oplyser L&Fs pressechef Morten Nielsen at organisationen ikke har yderligere kommentarer. 

"Helt grundlæggende kan vi ikke kommentere på en igangværende klagesag", siger han. 

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle