L&Fs klimaprojekt blev til ved en tilfældighed

Det var tilfældigheder der første til samarbejde om klimaprojekt.

Manden bag SkyClean,en ny teknologi, der kan halvere landbrugets udledning af klimagasser og gøre den danske flytrafik klimaneutral, Henrik Stiesdal, har gået med tanker om projektet siden 2010.

Det fortalte han på pressemødet i Altingets gård, hvor Landbrug & Fødevarer, Aarhus Universitet, DTU, Seges og Siemens, præsenterede et samarbejde omkring projektet,

Projektekt går ud på, at udvinde bio-kul og methanol fra blandt andet halm og anden overskudsbiomasse fra landbruget. 

Det udvundne skal efterfølgende bruges til at nære landbrugsjorden, samt til flybrændstof. 

Derved bindes en stor mængde CO2 i jorden på længere basis, end ved almindelig markdrift. 

”Jeg har egentlig gået med tankerne siden 2010. Der begyndte jeg at tænke på at vi skulle have mere CO2 ud af luften. Før det har jeg arbejdet i vindmølleindustrien, hvor formålet var ikke at udlede mere. Men omring 2010 gik det op for mig, at vi er nødt til at kunne opsuge noget”, fortæller Henrik Stiesdal til Landbrugsavisen.dk.

Herefter arbejdede han med biokul på fritidsbasis, men måtte erkende at der ikke var økonomi i det. I 2016 kom ideen til SkyClean, og i december 2018 luftede han sine tanker i en kronik i Berlingske. 
Den blev samlet op af Ingeniøren, og siden kontaktede DTU ham.

"Aarhus Universitet har jeg længe haft kontakt med, og så trak jeg på mine kontakter i Siemens. Så vi holdt et møde med DTU, hvor Siemens afslørede at landbruget havde henvendt sig. Og så tænkte jeg yes!", fortæller Henrik Stiesdal om den lange række af tilfældigheder, der nu er endt i et konkret forslag til at fjerne CO2 fra atmosfæren. 

Og Thor Gunnar Kofoed, viceformand i Landbrug & Fødevarer, bakker op om at konstellationen er resultatet af tilfældighedernes spil.

”Det var tilfældigt at vi mødte nogen, og så for tre måneder siden blev enige om at sætte os sammen og skabe konceptet,delvist på vores initiativ”, siger Thor Gunnar Kofoed.

”Jeg synes det er rigtig stærkt at det er lykkes for hurtigt. Stor ros til vores folk.”

Teknologien findes

På pressemødet kom det også frem, at forskere ved DTU samt Aarhus Universitet allerede har know-how og teknologien til at få gang i produktionen af bio-kul og flybrændstof.

Der skal bare penge til at få et pilotprojekt på benene. 

”De første 20-30 år subsidierede staten vindmøllerne. Noget lignende er nødvendigt her. Især fordi det er svært at finde private investorer til tværindustrielle projekter som dette”, svarede Henrik Stiesdal til et spørgsmål fra tilhørerne. 

Ifølge ham vil et pilotprojekt være fuldt operationelt inden for fire til fem år, men det vil dog være svært at sige hvornår det vil være i en skala, hvor det er målbart. 

”Vi er nødt til at håbe på at samfundet ser det vigtige i det her projekt hurtigere end man gjorde med vindmøllerne”, siger Henrik Stiesdal. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle