Nyhedsoverblik: Lastbilen er stadig bedre end toget til transport

Greenwashing er kommet på finansloven, en ny rapport melder, at lastbilerne fortsat vinder over togene, når det gælder transport af mad og andet gods - og så viser regnskaberne, at 2020 var det bedste år for økonomien ude på bedrifterne siden finanskrisen. Det er nogle af de nyheder, vi skal omkring i morgenen nyhedspodcast.

Når svinekød, grøntsager, mælk og andet gods skal fragtes rundt i landet, er det fortsat at foretrække, at det foregår med lastbiler.

Det konkluderer en ny rapport fra Transportministeriet, der afliver ideen om, at man kan flytte store dele af godstransporten fra lastbiler og over på togskinnerne. Det skriver Ritzau og flere andre medier her til morgen.

Det har ellers været på politikernes ønskeliste i flere år, at få mere gods over i togene, da det vil skabe mindre trængsel på motorvejene omkring de store byer og gavne miljøet, mente man.

Men den plan slår den nye rapport nu endegyldigt i stykker – i hvert fald den del, der handler om at flytte nationalt gods – gods, der sendes og leveres indenfor landets grænser – fra lastbil til tog. Det skriver Jyllands-Posten mandag. 

Det altoverskyggende problem er, at gods først skal fragtes med lastbil fra den virksomhed, det kommer fra, til et godstog. Efter togturen skal godset igen transporteres videre med lastbil. 

To godsterminaler i Esbjerg og Hirtshals er eksempler på forsøg på at flytte gods fra lastbil til tog, der ikke er gået som forventet. Terminalen i Hirtshals har stået ubrugt hen siden 2016, mens terminalen i Esbjerg først for nylig begyndt at modtage to godstog om ugen.

Rapporten påpeger, at når godstransporten med lastbiler næppe bliver mindre, skal der findes klimareduktioner andre steder. 

Og det er måske ikke så dumt, mener trafikforsker Allan Næs Gjerding fra Aalborg Universitet. 

"I takt med at lastbiltrafik bliver mere miljøvenlig, skal man overveje, hvor meget man skal flytte over. Det bliver nok sådan, at det, man havde forventet, man kunne flytte for at forbedre påvirkningen af klimaet, bliver mindre nødvendigt", siger han. 

Transportminister Benny Engelbrecht (S) støtter op om rapportens konklusion. 

"Jeg er enig i, at det ikke er realistisk generelt at erstatte gods på lastbil med gods på jernbane, når det foregår nationalt i Danmark – især ikke hvis det sker over korte strækninger", siger han til Jyllands-Posten.

/ritzau/