Mælk uden mælk: Arla vil øge mælkesalget i Danmark med et glimt i øjet

De sociale medier bugner med myter om kød, brød og ikke mindst mælk. Det vil Arla nu til livs med en ny storstilet kampagne, der med et glimt i øjet skal få mælkedebatten på ret køl og salget af drikkemælk op.

Mælk er unaturligt for mennesker, mælk kan forsage allergi, og mælk er årsag til knogleskørhed.

Myterne om mælk, der florerer i stor stil på både sociale og i etablerede medier er mange, og udsagnene er problematiske over for forbrugerne og dermed Arla, som sælger en stor del af den danske mælk som drikkemælk i Danmark.

Men fake news om mælk, kød og brød skal være en saga blot, for nu har mejerikoncernen søsat en ny storstilet kampagne under navnet Mælk uden mælk, som netop skal komme de mange myter og misforståelser til livs.

”Helt almindelige, sunde fødevarer som mælk, brød og kød bliver gjort til skurk dag efter dag, og der bliver fokuseret alt for meget på enkelte produkter frem for hele tallerkenens sammensætning. Det vil vi gerne gøre op med, og derfor har vi valgt at lancere kampagnen - simpelthen for at få sundhedsdebatten tilbage på sporet”, siger Jakob Bernhard Knudsen, landedirektør for Arla Danmark.

”Vi ser, at sundhedsdebatten har mistet den sunde fornuft, og danskerne lades i stikken. Over halvdelen af danskerne er forvirrede over de mange kost- og sundhedsråd, der findes alle steder, og endnu flere mener, at ekstreme holdninger fylder for meget i debatten. Det gør, at de officielle kostråd ikke kommer til orde”.

Et glimt i øjet

Kampagnen består af blandt andet et kampagnesite med flere artikler om mælkens sundhedsfremmende egenskaber, ligesom den også bliver fremtrædende i både Aarhus og København og over alt på de sociale medier.

Navnet Mælk uden mælk spiller på de nye sundhedstendenser, hvor fødevareprodukter gerne skal være fri for forskellige ting, eksempelvis gluten, sukker og kunstige smage.

”Vi ved, at det er en lidt spøjs måde at gøre det på, men vi vil gerne gøre det med et glimt i øjet og få debatten på ret køl igen på en humoristisk måde. Sundhed og mad er en mærkesag for os, og vi har et ansvar for at være med i debatten og bidrage til, at den kører på et sagligt grundlag”, siger Jakob Bernhard Knudsen.

”Det skylder vi vores ejere og landmænd, som producerer nogle fremragende råvarer”.

Skal få mælkesalget op

Det danske salg af drikkemælk er løbet panden mod muren i de seneste år, og Arla har måttet se salget falde år efter år.

Og Jakob Bernhard Knudsen lægger da heller ikke skjul på, at den nye kampagne også skal give et boost til salget af mælkeprodukter i de danske dagligvarebutikker.

”Det er klart, at kampagnen også føres ud i livet i et kommercielt henseende, og at det på en sjov måde gerne skulle slå et slag for mælken. Men igen, hovedbudskabet er at få sundhedsdebatten tilbage på sporet”.

Må ikke sige at mælk er sundt

Et af Arlas store problemer findes i den danske lovgivning. Mejerikoncernen må nemlig ikke sige direkte, at mælk er sundt, ligesom det heller ikke er muligt for Arla at linke til offentlige hjemmesider med research og fakta omkring mælkens positive egenskaber.

”Vi er jo selvfølgelig underlagt regler om, hvad vi kan få lov at sige. Men der er en lang række uafhængige videnskabsfolk, som gang på gang påviser mælkens positive indvirkning på kosten. Der er masser af evidens derude, men vi må bare ikke sige noget om den – og det regelsæt følger vi naturligvis med kampagnen her”, siger Jakob Bernhard Knudsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle