Mark: Tålmodige spekulanter gør sojaprisen følsom
Spekulanter ligger i øjeblikket inde med netto ca. 46 procent købte kontrakter, hvilket er forholdsvis højt sammenlignet med historiske niveauer.

Af Jens Kornbeck, analytiker, Agrocura 

En dårlig soja høst i Argentina i starten af 2016, fik sojaprisen til at stige og gjorde, at mange spekulanter købte kontrakter på sojamarkedet. Efter en god høst i Nordamerika i år har nogle af spekulanterne solgt sine kontrakter, men andelen af spekulanter, der har købt i markedet, er stadig højt.

I øjeblikket ligger spekulanterne netto med ca. 46 procent købte kontrakter, hvilket er forholdsvis højt sammenlignet med historiske niveauer, som ses i nedenstående figur.

Og i takt med at høsten skrider frem i Sydamerika og ser lovende ud, er spørgsmålet hvor langt hen i høsten, vi skal, før flere spekulanter sælger ud.

Dråben i det berømte bæger kan måske være udsigten til et stort sojaareal i USA. Den del bliver vi klogere på i WASDE-rapporten 31. marts, hvor vi får en indikation på, hvor storearealer der bliver sået til næste sæson.

Mark: Brasiliansk optur indbyder til foderkøbMark Tirsdag 14. marts 2017 · 12:35

Hvis ikke vi løber ind i vejrmæssige udfordringer i elvte time i Argentina igen, forventer vi, at prisen vil ligge stille indtil rapporten. Spekulanter kan enten købe eller sælge kontrakter, og efter sidste års dårlige høst ligger spekulanterne stadig med netto købte kontrakter på soja.

Den høje andel af købte spekulanter kan også betyder at prisen bliver mere følsom overfor udsigten til en stor produktion, det kan være en hjælp til at give købsmuligheder for afdækning ind i 2018. 

Figur 1. USA-sojabønner, x-aksen = antal futures (i 1.000 lots), y-aksen = tidsskala, 5. januar 2016 til 7. marts 2017   

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.