Èn fejl går igen ved majshøst - det skal der rettes op på
For meget majs bliver høstet med et for højt indhold af tørstof. Det koster dyrt - både i forhold til foderudnyttelsen og stabiliteten i ensilagestakken.

Majshøsten er gået i gang.

Måske er du en af de landmænd, der mener, at der stadig skal gå et stykke tid, inden majsen er klar til at blive snittet. Måske er du også en af de landmænd, som de seneste år har høstet majsen for sent.

Majs skal nemlig høstes, når det har et tørstofindhold på 31-33 pct.

Ifølge Seges har halvdelen af ensilageanalyserne i de senere år ligget over 35 pct. tørstof. Det er for højt, og det skal der rettes op på.

Tidligere høst

Fastlægningen af høsttidspunktet kan fastlægges på forskellig vis. Klemmemetoden og kernevurdering er de mest almindelige. 

Ved Klemmemetoden tages udgangspunkt i, at tørstofindholdet i hele planten er ca. 31–33 pct., når man med vanskelighed kan klemme en dråbe ud af de midterste kerner i kolben.

Som gennemsnit forventes en stigning i majsens tørstofindhold på 2,5–3 pct. pr. uge i perioden fra midt i september til midt i oktober. Nok så vigtigt, så accelererer stigningen i tørstofindhold, når den når et niveau på 28–29 pct. tørstof.

Uens planter og kolber

I år har den kølige kølige periode i første halvdel af maj ifølge Seges betydet, at planterne - og dermed kolberne - er uens udviklet i en del majsmarker. På disse marker bør man vente med at høste, indtil mindst to tredjedele af kolberne har nået en tilstrækkelig udvikling.

Derudover har den tørre periode i august betydet, at især uvandet majs på sandjord har en mindre kolbeudvikling og modner senere.

Er en mark uens udviklet, er det ifølge Seges den del af marken, der bidrager mest til udbyttet, som bestemmer høsttidspunktet.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.