6 gode råd til at forbedre vanding af afgrøder markant

Det er dyrt at vande, og i den nuværende tørke er det dyrt, hvis man ikke udnytter vandingsmaskinerne optimalt. Rådgiver har en stribe simple råd til, hvordan vandingen kan optimeres.

Helt usædvanligt er der allerede nu landmænd, der er opgiver at vande nogle af deres marker.

Det sker ud fra devisen om, at det er bedre at fravælge vanding af nogle marker frem for at være på bagkant med vandingen på alle markerne.

Den beslutning bifalder Klaus Beck-Hunderup, planterådgiver hos Sagro.

Han understreger, at der er særdeles god fornuft og god økonomi i at sikre, at vandingsmaskinerne kører optimalt. Nogle af de ting, man skal have styr på, er helt fundamentale, men ikke desto mindre utroligt vigtige. Andre er af mere teknisk karakter og afhængigt af forholdene på den enkelte mark, når der vandes.

I det følgende kan du læse Klaus Beck-Hunderups vigtigste råd til markvanding.

1. Tilstrækkeligt vand

Den ekstremt tidlige tørke gør, at mange landmænd risikerer at bruge mere vand, end de har vandingstilladelse til. Derfor er det vigtigt, at man i god tid får sendt en ansøgning til kommunen om korttidstilladelse til ekstra vanding.

Korttidstilladelsen giver mulighed for, at vandingstilladelsen kan udvides i en kortere og afgrænset periode. Søg i god tid, da kommunen skal have tid til at behandle ansøgningen. Kontakt det lokale planteavlskontor, hvis du har brug for hjælp.

2. Lav vandingsregnskab

Der findes flere gode IT-programmer, som kan være en stor hjælp til at give overblik over, hvilke marker der trænger mest til vand.

Et af programmerne er FarmTracking Vandingsmodul, der også kan håndtere vandingsspor på markniveau og vise, hvilke marker der er tilknyttet de enkelte boringer.

3. Vand marken - ikke vejen

Det er logisk, og det er vigtigt. Både fordi det kan være farligt for trafikken at vande ud på vejen, og fordi det giver et dårligt image og en dårlig udnyttelse af vandet.

4. Tjek udstyret

Både vandingsmaskine og kanon skal være korrekt indstillet og vedligeholdt.

En vigtig ting er den såkaldte sektor-spredning. Det vil sige, hvor mange grader kanonen skal sprede vandet over. På marker, hvor der ikke køres med overlap, bør man rette strålen lidt bagud, så kanonen kører i en stor halvcirkel på 220 grader. På marker, hvor der er overlap, kan man blot lade kanonen vande i en halvcirkel på 180 grader.

På nogle maskiner kan kanonen indstilles med en variabel styringsvinkel (op og ned). Hvis det er vindstille, kan kanonen stilles på 24-25, så den kaster vandet længere ud. Blæser det, er det en fordel at stille stigningsvinklen ned til cirka 20, så vandstrålen ikke kommer for højt op, hvor den er mere udsat for vind.

5. Brug de rigtige dyser

Dyserne på kanonen bør skiftes, da slidte og ru dyser ikke kaster vandet så langt ud. Derudover skal man sørge for at køre med en dyse-størrelse, der passer til opgaven.

Kør med mindre dyser ved tidlig vanding af kartofler samt i højt korn. Derved undgår man at gøre skade på kartoffelkammene samt at slå kornet ned.

Nogle landmænd kører med 20 år gamle aluminiumsdyser. Skift dem ud med plasticdyser, og udskift plasticdyserne hvert andet eller tredje år.

6. Prioriter hårdt

Ved knap vandingskapacitet bør kartofler, bælgsæd og frøgræs have første prioritet, da de betaler bedst for vanding.

Gode vinterhvedemarker betaler bedre for vanding end raps og vårbyg.

På kvægejendomme tåler græs vandmangel bedre end majs.

Faktaboks

Vanding:Kartofler bør altid have første prioritet og bør vandes, når 30-40 procent af det plantetilgængelige vand i rodzonen er brugt.

Vinter- og vårbyg bør vandes, når underskuddet er over 30 millimeter. Fra midten af juni er økonomien i vanding af vinterbyg tvivlsom.

Emneord Tørke

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.