Agrocura: Derfor ligner rapsen en vinder i 2017/18

Rapsarealet i Europa er begrænset, trods gode afregningspriser.

Af Troels Schmidt, chefanalytiker, Agrocura

Det anerkendte franske analysehus Strategie Grains har netop revideret deres estimat af den europæiske rapsavl til 21,56 mio. ton, dvs. til et niveau imellem 2015- og 2016-avlen.

Dermed er der udsigt til, at rapsen prismæssigt også vil klare sig godt i forhold til kornet ind i 2017/18-sæsonen.

Lande i det østlige Europa har oplevet problemer med etableringen og overvintring herunder Ungarn, Bulgarien og i mindre omfang i Polen, Slovakiet og Tjekkiet.

Derimod vurderes den franske og tyske stand generel set nogenlunde. Det franske landbrugsministerium siger dog, at det tørre efterår og vinter kan risikere at medføre tab af rapsarealer i den kommende tid.

Samtidig ved vi, at de engelske rapsmarker heller ikke står alt for godt.

Derfor er der ikke lagt i ovnen til et væsentlig areal med raps i Europa i 17/18-sæsonen og med EU som verdens største rapsproducent tegner det derfor til, at rapsen fortsat vil holde en større præmie til kornet end normalt ind i 2017.

Trænger dog til en pause – træt efter en lang optur.

Rapspriserne har befundet sig i en stigende trendkanal, hvor de løbende prislavpunkter og toppe har befundet sig inden for de røde og grønne streger siden ca. juli måned. I fredags brød prisen dog ud af denne kanal, og det indikerer, at rapsen har behov for en pause med prisfald efter et halv års optrend, inden der er mulighed for nye stigninger evt. kan tage over igen.

Et fald tilbage til 375-390 E/T for majterminen er ikke noget problem. Så er optrenden i og for sig stadig intakt endnu. Det er først ved evt. svækkelse under dette niveau, at optrenden for 2017 er i fare.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.