Beretningen: Gejst og skabertrang driver landbruget
Unge satser alt fordi de brænder for landbruget. Det beskrev Martin Merrild i beretningen på delegeretmøde.

Landbrug & Fødevarers delegeretmøde i Herning er netop skudt i gang og formanden Martin Merrild er gået på talerstolen med sin beretning, hvor han er i fuld gang med at tegne et billede af, hvad der driver landmænd trods modgang og lave priser.

»Det, der driver os er trangen til at skabe, og det vi skaber, optager os,« forklarer han og fortsætter:

»Og ved I hvad? – de kompetencer og den drivkraft, der er hos landmænd, det er dem, som samfundet skriger på i dag.«

Unge i fokus

Martin Merrild tegner et billede af unge Dorit og Jakob, der driver den gård, hvor Martin Merrild selv er født og opvokset. Jakob arbejder fra seks morgen til syv aften. Når Dorit har puttet børnene går hun i stalden og giver søerne fødselshjælp og smågrisene sutteflaske. Det har resulteret i, at Dorit og Jakob har 34,5 grise pr. årsso og en dødelighed på kun 7,4 procent.

»Det er en ret lav dødelighed,« konstaterer han tørt og hæver stemmen:

»Det er trangen til at skabe resultater, der får Dorit, Jakob og hundredevis af andre landmænd til at insistere på at stå tidligere op om morgenen og gå senere i seng end andre. Til at holde et minimum af ferie og investere i både medarbejdere og stalde med risiko for at miste ikke bare indtjening og forretning men også hele vores identitet,«

Danskerne skal blive bedre til at arbejde mere og arbejde klogere, fortsætter han.

»Det er jo det landmændene gør fra morgen til aften og som vi har gjort lige siden tidernes morgen,” siger han, kigger op og smiler:

Mere om dette tema

Her kan du læse alt om Delegeretmøde 2014

»Som I kan høre er landmænd et enestående folkefærd. Nummer et i fødekæden. Intet andet erhverv kommer op på siden af vores.«

Delegeretmødet er skudt i gang med et kæmpe skulderklap.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.