Biavlere i krise: Der er i virkeligheden kun én løsning
Ugen På Spidsen: Bier spiller en afgørende rolle for, at det betaler sig at dyrke en række forskellige afgrøder i Danmark. Når biavlerne er i krise, smitter det af på hele den danske økonomi. Løsningen på biavlernes krise er enkel: Spis mere dansk produceret honning, mener denne uges klummeskribent på Mark Plus.

Bunden er slået ud af honningkrukken.

Udenlandsk honning er strømmet i en lind strøm ind over de danske grænser. Det i et sådant omfang, at det er blevet en underskudsforretning for de danske biavlere at producere honning.

Biavlernes krise rammer også landbruget - og i sidste ende den danske statskasse. Bier er nemlig absolut afgørende for udbytterne i en række afgrøder som for eksempel, hvidkløver, blomsterfrø samt frugt og bær.

Biernes arbejde med at bestøve genererer tilmed mange arbejdspladser, som sammen med en stor eksport af frø, frugt og bær skæpper godt i den danske statskasse.

bier er vigtige

Biernes bestøvning har stor værdi for landbruget.

Uden bier ingen hvidkløver. Længere er den ikke. Det samme gør sig gældende for visse arter af blomsterfrø.

Biernes betydning for en stor afgrøde som raps er ikke særlig godt belyst. Et kvalificeret bud er dog, at en god bestøvning øger udbyttet med 10 pct.

Spis dansk honning

Biavlernes indtægter falder i to rater. Den første som betaling for at opstille bistader i markskel. Den anden gennem salg af honning.

Umiddelbart kunne man mene, at biavlernes økonomi kunne hjælpes på vej ved, at landmændene betaler mere for at få opstillet bistader i markskellene.

Den vej er dog næppe gangbar, da der er en betydelig økonomiske risiko for den enkelte landmand ved at dyrke hvidkløver, blomsterfrø og andre højværdiafgrøder.

Løsningen er derfor enkel: Vi skal spise dansk honning, og vi skal være villige til at betale en merpris for det.

Det er desværre ikke nok, at kigge efter et dansk flag på bøtterne med honning i supermarkederne. Der er nemlig eksempler på producenter, der hælder udenlandsk produceret honning på bøtter i Danmark, og forsyner bøtten med et dansk flag.

Køb derfor lokalt produceret honning - eller bøtter med honning i supermarkederne, hvor det tydeligt fremgår, at honningen er dansk produceret.

Det er til gavn for biavlerne, danske landmænd og vores fælles statskasse.

Lars Kelstrup er journalist og markfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Mark samt Mark Plus.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Mark Plus, "Ugen på spidsen", sætter Merete Hattesen og Lars Kelstrup, journalister og markfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Mark samt Mark Plus, planteavlsugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.