Direktør og udstillere: Vi har haft en fin start på Agromek

Både Agromeks direktør og udstillere melder om en fin start på Agromek med mange interesserede besøgende på standene. De to første dage har der været præcis lige så mange besøgende som på sidste Agromek for fire år siden.

Med et besøgstal på 6.471 på Agromeks åbningsdag tirsdag og 14.401 på andendagen onsdag, der havde aftenåbent, er direktør for Agromek, Claus Hermansen godt tilfreds med starten på Agromek.

- Besøgstallene er næsten identiske med de to første dage på sidste Agromek i 2018, hvor der var henholdsvis 6.454 og 14.500 besøgende de to første dage. Så det ser fint ud, siger han - og tilføjer.

- Det er skønt at holde Agromek igen efter fire år. Vi er rigtig glade for at være i gang igen, siger han.

Spændt på onsdag pga. fodboldkamp

Især onsdagens besøgstal havde han på forhånd været lidt spændt på, da der jo var dansk VM-fodboldlandskamp kl. 16 - og han vidste ikke, om det ville påvirke besøgstallet. Men det ser det ikke ud til, at det har gjort, da det ligger på samme niveau som andendagen for fire år siden.

- Vi havde besluttet ikke at sætte storskærm op, da vi er en landbrugsmesse. Men der er en del udstillere, der har vist kampen for de besøgende på deres stande - efter aftale med DR. Derudover har man jo kunnet følge med på sin mobil - det er ikke umuligt at lave to ting på en gang.

Rigtig glad for åbningen

- Det er mit indtryk, at der er mange mennesker på gangene og godt fyldt op i hallerne i dag (onsdag, red.). Og en masse snak og god stemning på messen. Det tegner til at blive en god dag, sagde Claus Hermansen onsdag eftermiddag.

Han er især glad for åbningen af Agromek i tirsdags.

- Jeg synes vi havde en rigtig god åbning. Det var tankevækkende, hvad den ukrainske ambassadør (Vydoinyk Mykhailo, red.) fortalte i sin tale om de udfordringer og behov, som ukrainerne har. Her vil Dansk Agroindustri kunne bidrage med rigtig meget, siger han.

Udenlandske gæster

Claus Hermansen glæder sig også over de mange udenlandske besøgende og journalister, der besøger messen.

- Vi kender først det nøjagtige antal udenlandske besøgende, når Agromek er slut. Men der er lige så mange, der har registreret sig på forhånd som for fire år siden - og endda lidt flere udenlandske journalister end i 2018.

Der er i år 542 udstillere på Agromek - mod 540 i 2018.

- Der er altid en vis udskiftning af udstillere hvert år. Så det er dejligt, at vi kan fastholde antallet af udstillere. For det er jo et udtryk for, at vi også har kunnet tiltrække nye udstillere. Det glæder jeg mig over, siger han. 

Udstiller er godt tilfreds

På Yara's stand i hal D er marketingschef Martin Seemann også rigtig godt tilfreds med de to første messedage.

- Indtil nu har det været positivt at være på Agromek igen - efter fire års pause. Det er godt at møde landmændene igen ansigt til ansigt. Jeg synes, vores stand har været godt besøgt det meste af tiden, og det virker som om de besøgende er oprigtigt interesseret i vores produkter, siger Martin Seemann.

Han fortæller, at de besøgende især har været interesserede i Yara's nye organiske gødning til økologiske landbrug, som også er tildelt en nyhedsstjerne af Agromeks dommerkomité.

Fokus på præcisionsjordbrug

Vi har også meget fokus på præcisionsjordbrug, så man kun bruger det kvælstof, der er behov for - hverken mere eller mindre. Og så man bruger det mere præcist, så man får så meget som muligt ud af den dyre gødning, fortæller Martin Seemann.

- Der kan være meget at hente økonomisk for landmanden ved at optimere - samtidig med at præcisionsjordbrug jo mindsker udvaskningen og gavner miljøet. Derfor anbefaler vi som udgangspunkt at tredele gødningen til hvede - og graduere den tredje tildeling - efter man først har brugt en N-tester til at måle afgrødens behov, siger han.

Emneord Agromek 2022

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.