DLG: Korneksport kryber i sneglefart - stort pres på lagre

Den samlede EU-eksport af specielt hvede halter langt efter det fysiske behov.

Af prokurist Rolf Pedersen, DLG

Logistiske flaskehalse i eksporthavnene i Østersø-området må forventes at opstå resten af høståret.

Som en direkte konsekvens af den generelt tilbageholdende salgsinteresse fra landbrugets side, står vi foran en kæmpemæssig logistisk udfordring i de kommende måneder. For at løse den opgave – uden for mange ekstraomkostninger – kræver det et solidt eksportprogram for hvede og byg frem til den nye høst presser sig på.

I alle markedsdeltageres interesse bør en omhyggelig planlægning derfor blive foretaget rettidigt. Som bekendt halter den samlede EU-eksport af specielt hvede langt efter det fysiske behov, og der bliver mere end nogensinde før behov for at udnytte den samlede lagerkapacitet i landbruget og hos kornhandlen så lang tid som muligt, så det fysiske flow kan forløbe smidigt.

Det er en fælles opgave, der skal løses ved planlægning, planlægning, planlægning og dialog.

EU’s kornproduktion, kornlagre og kornforbrug forventes igen at stige

Hele Europa er indtil videre sluppet igennem vinteren uden nævneværdige udvintringsskader, og selv de baltiske lande, som typisk plejer at have skader på mellem 5 og 15 procent af deres arealer, melder sig i fin form.

EU-Kommissionen kom i sidste uge med en prognose for kornproduktionen i 2016 på 310,6 mio. ton mod sidste års 309,3 mio. ton. Samtidig forudser de en yderligere opbygning af lagre, som forventes at stige fra 45,5 mio. ton per 30. juni 2016 til 48,7 mio. ton per 30. juni 2017.

Forbruget af korn inden for EU er steget støt de senere år. I 2012/13 var forbruget på 271 mio. ton, og kommissionen forventer, at det vil stige til 284 mio. ton i 2016/17.

USDA venter større kornlagre

Det amerikanske landbrugsministeriums seneste prognose for udviklingen i verdens kornlagre lyder på en stigning fra 30. juni 2015 på 456 mio. ton til 481 mio. ton per 30. juni 2016, hvilket svarer til tre måneders forbrug.

Prisudvikling

På Matif-børsen på maj-2016-terminen har vi på hvede set en lang nedtur, der startede i begyndelsen af november 2015, hvor den blev handlet i 191 euro for herefter at falde knap 40 euro til en bund på 152 euro i begyndelsen af marts 2016.

Siden er markedet steget med hele 5 euro – primært på baggrund af lidt vejrproblemer i USA’s hvedeområder, som imidlertid er gået i sig selv igen. Det er vanskeligt at få øje på, hvor yderligere markante prisstigninger skulle komme fra.

Flere forhold taler for en flad prisudvikling i den kommende periode.
• Den nordlige halvkugle er indtil videre kommet fornuftigt igennem vinteren, og udsigterne til den kommende kornproduktion er generelt favorable.
• Udsigt til fortsat opbygning af lagrene i EU og på globalt plan.
• Forventninger om en forestående salgsbølge af høst-2015 fra det europæiske landbrug.
• En svækket US-dollar.
• En kinesisk økonomi i et lavere gear.

Prisen på Matif-hvede på ny høst i forhold til maj-2016-terminen er p.t. 9 euro højere på september 2016 og 14 euro højere på december 2016. Spørgsmålet er, om gammel høst skal op til ny høst-niveauerne eller omvendt. Vi vurderer sidstnævnte som mest sandsynligt.

 

Ansvarsfraskrivelse (Disclaimer & Disclosure)
”Informationerne i denne markedskommentar er udarbejdet af DLG, som ikke påtager sig noget ansvar for eventuelle dispositioner foretaget på baggrund af informationerne, herunder som følge af eventuelle fejl eller udeladelser. Markedskommentarerne afspejler DLG’s vurdering på et bestemt tidspunkt, og denne vurdering kan efterfølgende ændres uden varsel. Kommentaren skal ikke opfattes som et tilbud eller en anbefaling om køb eller salg. ”

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.