Fabrik vil gerne have flere øko-sukkerroer

Årets forarbejdning af de økologiske sukkerroer er vel afsluttet på fabrikken i Nykøbing. Udbytterne var lidt lavere end forventet.

"Vi havde forventet en større bunke af økologisk sukker i år. Roerne har set godt ud, selv om der har været meget stor variation«, siger Bo Secher, chefkonsulent hos Nordic Sugar.

Han tilføjer, at det gennemsnitlige udbytte for de ca. 800 hektar økologiske sukkerroer, der leveres roer fra i Danmark og Sverige, i år ligger på ca. 6,5 ton polsukker pr. hektar.

Udbytterne har varieret fra meget lave udbytter til knap 12 ton polsukker pr. hektar.

Kort øko-kampagne

Kampagnen for de økologiske sukkerroer startede 18. september og blev afsluttet 24.

Den tidlige optagning af øko-roerne koster udbytte, men sker af hensyn til produktionen på fabrikkerne.

Ved at starte med køre de økologiske sukkerroer gennem fabrikken i Nykøbing undgår man nemlig omstillingen fra konventionelle til økologiske sukkerroer. En omstilling der vil kræve driftsstop og en fuldstændig rengøring af hele produktionsanlægget.

Derfor forarbejdes alle de økologiske sukkerroer som de første på fabrikken i Nykøbing.

Når øko-kampagnen er afsluttet, kan kampagnen for de konventionelle roer starte på fabrikkerne i både Nykøbing og Nakskov.

Lokal produktion

Arealet med økologiske roer til produktion af sukker er steget løbende, siden Nordic Sugar lavede de første kontrakter med dyrkere tilbage i 2017.

Bo Secher slår da også fast, at Nordic Sugar fortsat satser på produktion af lokal produceret økologisk sukker fra roer. Derfor arbejdes der fortsat på en udvidelse af arealet.

Interesserede dyrkere kan tegne kontrakter, der enten ét-årige eller tre-årige.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.