Fem gode råd til optimal N-gødskning af vintersæd

For første gang i mange år kan vintersæden gødskes optimalt. Den ekstra kvælstof skal give en bedre bundlinje.

Vintersæden blev mange steder etableret under noget nær perfekte forhold i efteråret, og generelt har den klaret sig rigitg godt gennem vinteren.

Kraftige vintersædsafgrøder taler for at nedsætte N-mængden ved første gødskning, ligesom en tredeling af gødskningen kan være en fordel, hvor proteinindholdet værdisættes, og for at reducere risikoen for at afgrøden går i leje.

Se de fem tips til gødskning af vintersæd i foråret:

1. Kør inden 1. april

Udbyttet er normalt uafhængigt af, om første N-tildeling sker først eller sidst i marts, blot den kommer ud inden første april. Vintersæden kan derfor gødskes, når væksten går i gang.

 

2. Størst behov i tynde afgrøder

I tynde marker kan N-mængden øges ved første tildeling for at sikre, at fremme buskningen.

Tildel mellem 50 og 80 kg N pr. hektar.

 

3. Overvej tredeling

På marker, hvor vintersæden er kraftig, kan første tildeling trækkes lidt, ligesom N-mængden kan reduceres til 30 til 70 kg N pr. hektar.

En to-delt strategi giver normalt fuldt udbytte. På marker, hvor indholdet af protein i kernerne kan værdisættes, kan N-tildelingen med fordel deles i tre, og især den sidste tildeling bidrager til at øge proteinindholdet i kernerne.

4. Pas på udvaskning

På sandjord (JB 1 og 3) bør der ikke tildeles mere end 40 kg N pr. hektar i marts for at minimere risikoen for N-udvaskning.

 

5. Svovl og mangan

Ved første tildeling bør der bruges gødninger, der indeholder svovl.

På marker, hvor der skal tildeles fosfor og kalium, bør det også ske ved første tildeling.

Manganmangel kan afhjælpes ved at køre med svovlsur ammoniak.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.