FieldSense får tilført tre mio. kr.: Målet er vejrdata for hver mark
Investorer har skudt tre mio. kr. i yderligere udvikling af it-platformen FieldSense til præcisionsjordbrug.

En investering på tre mio. kr. skal nu sætte skub i yderligere udvikling af FieldSense.

Pengene kommer fra Pajbjergfonden og en række private investorer, oplyser virksomheden Ceptu, der står bag FieldSense, som er en it-platform til præcisionslandbrug.

Løsningen kombinere kunstig intelligens med analyse af satellit- og klimadata for fx at advare landmænd i god tid, så de kan sætte effektivt ind mod skadedyr eller mangelsygdomme og øge produktiviteten med minimalt behov for ekstra tilførsel af gødning.

”Målet er at tilbyde vores kunder ny viden i form af data på markniveau, inklusiv konkrete analyser af, hvad der bør gøres. Når landmanden registrerer mangel på næringsstoffer eller skadevoldere i marken, er det som regel for sent. Ved at benytte højtopløselige satellitdata kan vi skaffe viden om afgrødernes tilstand meget tidligt.

Vores system analyserer afgrødernes væksttilstande, sender en besked til landmanden i tilfælde af problemer og giver derved landmanden et solidt grundlag for handling, meget tidligt,” siger Martin Kjeld Pedersen, medstifter af FieldSense.

Stort potentiale for danske landmænd

Udvikling af nye løsninger, der bedre udnytter data i landbruget, vil være af stor betydning for landbruget, mener John Smedegaard, direktør for FieldSense.

"Samarbejdet med Pajbjergfonden er en unik mulighed for at sikre, at vores forskning og udvikling opnår en høj praktisk relevans for de danske planteavlere.

Pajbjergfonden har dybe rødder i det danske landbrug og har derfor bred viden om de aktuelle behov og udfordringer, som danske landmænd har. Nu skal vi have udbredt systemet for alvor og med endnu mere præcise data og analyseværktøjer skabe et værktøj, der er så nemt at bruge, at det bliver en fast bestanddel af landmandens værktøjskasse – både i ind- og udland,” siger John Smedegaard.

De første konkrete tiltag bliver at ansætte flere programmører inden for dataanalyse.

vejrdata til alle landmænd

FieldSense udvikler blandt andet den næste generation af vejrstationer, der ifølge Martin Kjeld Pedersen vil give stærk konkurrence til eksisterende leverandører af vejrstationer og vejrdata:

”Vejrdata er uhyre vigtige for landmænd, og vi har sat det som et mål, at alle landmænd skal have adgang til så nøjagtige vejrdata som muligt – og gerne for hver eneste mark.

Samtidig mener vi også, at de eksisterende alternativer på markedet er for dyre, og at de ikke giver den information, landmanden faktisk har brug for. Derfor udvikler vi nu et nyt landsdækkende netværk med mere nøjagtige vejrdata, som landmænd kan få adgang til med et abonnement,” siger han.

Ifølge FieldSense er de første 100 vejrstationer afsat. Landmænd kan få adgang til disse vejrdata for 99 kr. pr. måned.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.