Flytrafik på biobrændstof venter på handling

Selvom SAS og Norwegian har haft debut med biobrændstof i tanken, er der lang vej til en grønnere flytrafik.

Det var mest symbolsk, da SAS og Norwegian tirsdag gennemførte hver deres norske indenrigsflyvning med genbrugt fritureolie i tanken.

Vejen til en gennemgribende omlægning fra fossile brændstoffer til biobrændstoffer er endnu lang og kræver først og fremmest politisk handling, mener informationschef i SAS, Knut Morten Johansen.

"I SAS har vi allerede vedtaget, at vi fra næste år skal have så meget biobrændstof i tankene som muligt. Men udbuddet er meget småt, og myndighederne er nødt til at finde en måde at stimulere branchen på, hvis det kommercielt set skal blive et realistisk alternativ til fossile brændstoffer," siger han.

Samme toner lyder fra Københavns Universitet, hvor professor Claus Felby forsker i biomasse og bioenergi.

"Vi har teknologien. Vi har styr på biologien og kan opfylde kravene om bæredygtighed. Nu mangler vi bare markedet," siger han.

Ifølge professoren er biobrændstof til fly i dag for dyrt til at være attraktivt for luftfartsselskaberne, men hvis der for alvor bliver satset på bioraffinaderier kan prisen komme ned på et niveau, hvor den kan konkurrere med olie.

"Problemet er, at det koster kassen at starte det her op, og det er svært at se det tage virkelig fart, før der bliver stillet nogle krav fra politisk side," siger han.

Et af de mulige politiske krav kunne ifølge professoren være, at flyselskaber fremover skal flyve med en vis procentdel biobrændstof i tanken, hvilket kunne give investorer den nødvendige sikkerhed.

Teknologien tillader i dag, at biobrændstof til fly kan laves af så forskellige restprodukter som gammel madolie, restaffald fra skov- og landbrug samt gasser fra lossepladser.

SAS fløj tirsdag eftermiddag fra Trondheim til Oslo med 48 procent gammel madolie fra USA i tanken, mens Norwegian samtidig fløj fra til den norske hovedstad fra Bergen.

/ritzau/

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.