Gylle kan spredes skånsomt - men det koster

Det koster 5-12 kr. pr. kubikmeter gylle at vælge skånsomme gyllevogne eller gyllemaskiner frem for traditionelle.

Ved kørsel med store maskiner er det svært at undgå jordpakning. Især store gylle- og frakørselsvogne er tunge og kan let forårsage jordpakning. Risikoen forværres betydeligt, når de kører i fugtige forhold.

»Det er næsten et mantra, at markmaskiner bliver stadig tungere. Det er faktisk muligt at vælge løsninger, som er bedre for jorden, men det medfører selvfølgelig en merpris«, siger Henning Sjørslev Lyngvig, landskonsulent i maskiner og markteknik på Seges.

Han har undersøgt, hvad det koster at skifte til maskiner, som er mere skånsomme mod jorden end de gængse. De findes på markedet, men der kører ikke så mange af dem.

Data fra maskinstationer

Udgangspunktet for hans undersøgelse var maskiner, som klarede sig godt i jordpakningsforsøg eller havde andre attraktive egenskaber. Med listen over bedst egnede maskiner kontaktede Henning Sjørslev maskinstationer i hele landet.

»Listepriser siger ikke noget om de reelle priser. Det er de reelle købspriser, maskinstationerne betaler, og deres vurdering af kapacitet, som kan bruges i investeringsberegninger«.

Ud fra de mange data har han lavet investeringsberegninger for 4-5 løsninger med gyllevogne/maskiner. Kendetegnende er, at investeringen er større, og kapaciteten falder. Han har beregnet at det koster 5-12 kr. pr. kubikmeter gylle at vælge skånsomme gyllevogne/maskiner frem for traditionelle.

Hør konklusionerne på Plantekongressen på onsdag i sessionen: Nye dæk mindsker strukturskade.

Faktaboks

Skånsomme maskiner:

  • Gode dæk til fordeling af hjullasten i overjorden.
  • Brug af lavt dæktryk for stor bæreflade og ’bid’.
  • Så få overkørsler som muligt.
  • Hjultræk på så mange aksler som muligt.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.