Her er robotten som harver og sår - og du kan købe den nu

Mindre jordpakning og høj sikkerhed - det er nogle af markrobotten Robotti´s store forcer. Og salget af robotten er nu gået i gang. Læs mere om Robotti i næste nummer af MARK Special, der udkommer mandag 5. november.

»Der produceres maks. 20 stk. Robotti til salg i 2018-2019. Vi vil være sikre på at kunne servicere køberne på bedste vis.

Og vi videreudvikler også fortsat på robotten, så man kan anvende flere maskiner til den. Vi har i år solgt fire Robotti til Belgien, Holland, Norge og senest til Aarhus Universitet«.

Det fortæller Ole Green, som er direktør i AgroIntelli og professor ved Aarhus Universitet, og står bag Robotti.

Robotti blev præsenteret som en tre-stjernet europanyhed på Agromek 2016, hvor den også vandt en Agromek Awards. Og visionerne er store.

Ole Green er ikke i tvivl om, at robotter og kunstig intelligens går en stor fremtid i møde. Han forventer et salg på over 1.000 Robotti om få år.

Selvkørende redskabsbærer

Robotti er en selvkørende redskabsbærer, der specielt er tiltænkt operationer i marken med relativt lavt trækkraftbehov.

Robotti er robottens svar på en traktor, som kan trække alt fra harve til såmaskine. Men det stopper ikke her:

»Vi arbejder på højtryk for at udvikle robotten til at kunne håndtere større opgaver som høst af korn, græs og rodfrugter. Til høst 2019 vil vi lave en demonstration af høst af græs. Ikke som det sker traditionelt i landbruget i dag, men så skånsomt som muligt for at kunne ekstrahere protein på et gårdanlæg.

Robotti vil kunne klare de fleste markopgaver, enten ved at flere robotter arbejder sammne, eller ved at Robotti samarbejder med andre maskiner«, siger Ole Green.

Læs mere om markrobotten i næste MARK Special, der udkommer på mandag 5. november.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.