Hot emne på Plantekongres: Kan der skaffes gødning nok til foråret?

Det højaktuelle emne på Plante-kongressen i næste uge handler om status for det globale gød-ningsmarked og om de kan le- vere gødning nok i foråret, hvor vi må bruge 16 pct. ekstra N.

»Gødningsmarkedet er i høj grad globalt. Og spørgsmålet er, om det kan levere en tredjedel mere kvælstof i handelsgødning til Danmark til foråret, når normreduktionen delvis forsvinder. Og hvad det vil betyde for pris og kvalitet. For det er jo temmelig essentielle spørgsmål for landmænd, der ser frem til endelig at kunne producere mere effektivt.«

Det siger chefkonsulent Carl Åge Pedersen fra Seges, der står for det hotte emne. Emnet fastlægges altid i sidste øjeblik, så det er højaktuelt. Oplægsholdere er Steffen Halmø, markedschef i Yara International, og Ole Schou, planteavlskonsulent i Gefion og iagttager og analytiker af det globale gødningsmarked for Kornbasen. De vil udover forsyningssituationen også fortælle lidt mere grundlæggende om, hvilke mekanismer, der kendetegner gødningsbranchen og udvikling i antal udbydere.

Hvad siger den uafhængige rådgiver?

»Det er selvfølgelig ikke helt enkelt, når der på få måneder skal fremskaffes 130.000 ton ekstra gødning, ud over de 850.000 ton der normalt sælges i Danmark. Det er en ganske stor bunke gødning,« siger Ole Schou.

»Heldigvis er der stadig mange udenlandske producenter, som er klar til at levere. Vi har efterhånden fået skabt os en god tradition for import af bl.a. polske, russiske, litauiske og her på det sidste også kinesiske gødninger, som i de senere år er blevet leveret i ganske fornuftige kvaliteter.«

Ole Schou forventer derfor ikke, at det bliver noget problem at skaffe den ekstra mængde N til foråret. Men nogle avlere vil nok opleve, at de ikke kan få præcis den gødning, de ønsker sig. De må så vælge et alternativ, de kan leve med, lyder det fra rådgiveren.

Hvad siger gødningsbranchen?

»På langt sigt er der gødning nok. Men på kort sigt kan det blive en udfordring at skaffe nok gødning til foråret,« siger Steffen Halmø.

Det skyldes, at Yara ikke ved, hvor megen ekstra gødning, der bliver efterspørgsel på. Og at de jo ikke handler direkte med landmænd men med grovvarebranchen, forklarer han.

»Vi har ikke ekstra gødning, der ligger på lager og venter på at blive afhentet. Vores produktion kører 100 pct. hele tiden, og vi kan ikke bare skrue op med kort varsel. Vores planlægningsproces starter et år før,« siger Steffen Halmø. Han understreger, at kvaliteten af gødningen vil være lige så høj som altid.

Stiger priserne på kvælstof?

»Selvom omsætningen nu bliver større, bør det ikke medføre prisstigninger på gødning. Dels er verdensmarkedet prismæssigt svagt i disse måneder. Dels er der en fornuftig konkurrence mellem aktørerne på det danske marked,« mener Ole Schou.

Steffen Halmø vil helst ikke udtale sig om priser lige nu.

»Det er grovvarebranchen, der sætter landmandspriserne. Så det vil være unødig indblanden, at jeg på nuværende tidspunkt udtaler mig om det. Men vi forventer ikke en ændring af de generelle prismekanismer.«

Faktaboks

7 fakta om Plantekongres 2016

  1. Foregår: Onsdag og torsdag i næste uge, 20.-21. januar i Herning i både Messecentret og Kongrescentret.
  2. Deltagere: Alle der arbejder med planteproduktion, natur og miljø.
  3. Programmet: Består af 99 sessioner og 199 indlæg.
  4. Antal: 2.000 landmænd, rådgivere, forskere, firmafolk, studerende og ansatte i kommuner/styrelser m.fl.
  5. Årsmødet: For Planteproduktion foregår i Messecentret onsdag kl. 8.30-12. Her kan du også besøge den helt nye udstilling, FarmerTech.
  6. Kongressen: starter onsdag kl. 13.15 i både Kongrescentret og Messecentret. Torsdag kun i Kongrescentret.
  7. Busser: Gratis shuttlebusser mellem Messecentret og Kongrescentret.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.