Indlæringskurven er stejl, inden han skal overtage forældres ejendom
Med 12 forskellige afgrøder i sædskiftet og fire sorter af engrapgræs, er Andreas Krogh meget bevidst om, at selv små fejl straffes hårdt. Han ser det som en stor fordel, at han kan være driftsleder på sine forældres ejendom, inden han skal overtage den.

"Man kan have en nok så god afgrøde stående på marken, men hvis ikke kvaliteten er i orden - eller der sker fejl på lageret - så kan udsigten til et rigtig godt dækningsbidrag på kort tid blive vekslet til en dyr regning".

Sådan siger Andreas Krogh. Han har valgt at arbejde som driftsleder på sine forældres ejendom ved Stubbekøbing på Falster, inden han skal overtage den.

Gennem en årrække er der kommet flere specialafgrøder til på ejendommen. Det gælder også i år, hvor Iberis og Krysantemum har fået plads i sædskiftet på ejendommens 680 hektar.

Rene marker

For Andreas Krogh giver det god mening, at han opnår et godt kendskab til ejendommen og de enkelte marker, inden han selv står med det fulde ansvar.

Ud over at bruge mange penge og meget tid på at holde markerne fri for ukrudt, så har han meget fokus på kvaliteten i høst.
»Du kan høste gode udbytter i specialafgrøderne, men hvis frøene ikke kan spire, så får du nul kroner i afregning«, siger Andreas Krogh.

I juni-udgaven af MARK kan du læse mere om, at et sædskifte med mange specialafgrøder bl.a. har krævet indkøb af en ekstra mejetærsker.

Faktaboks

Markplan 2019/20

Vinterhvede: 127 ha

Engrapgræs: 127 ha

Sukkerroer: 90 ha

Maltbyg m. udlæg: 62 ha

Vinterbyg: 52 ha

Maltbyg: 50 ha

Spinat:  34 ha

Hvidkløver: 30 ha

Vårraps, fremavl: 20 ha

Hvidkål til frø: 25 ha

Iberis:  4,5 ha

Krysantemum: 3,5 ha

Juletræer: 3 ha

MFO Brak: 38 ha

Græs m.m.: 14 ha

Areal i alt: 680 ha

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.