Jysk slægtsgård satser på øl-bølge: Bygger malteri

Gyrup - der er slægtsgård med syv generationer - bygger eget malteri.

Det økologiske landbrug Gyrup, der ligger i Thy, har en alsidig produktion med cirka 200 malkekvæg, galloway-kødkvæg, omtrent 450 hektar planteavl og whiskyproduktion.

Nu føjer de malterivirksomhed til rækken.

”Det startede med, at vi for otte år siden begyndte at lave Thy Whisky af kornet fra vores egne marker. Siden har vi opbygget et tæt partnerskab med ikke mindst Thisted Bryghus om også at levere malt til deres økologske ølproduktion. Indtil nu har vi måttet sende kornet til maltning i Tyskland. Med det gårdmalteri, vi bygger nu, kommer vi derfor ikke kun til at lave malt til whisky, men også specialmalte til ølproduktion,” beretter Jakob Stjernholm, medejer og svigersøn på gården.

Gården drives af økobonde Nicolaj Nicolajsen, mens hans to svigersønner Andreas Poulsen og Jakob Stjernholm har whisky- og maltproduktion på gården.

Malteriet er i gang med at blive bygget netop nu og ventes klar i løbet af foråret. Lige nu opføres vægge inde i en eksisterende lade, ved siden af gårdens kornrensningsanlæg og siloer. Det er fortrinsvis lokale håndværkere, der hjælper til med at bygge malteriet.

Lille malteri

Maltproduktion sker ved, at korn – ofte byg, men også andre kornarter – fugtes og spires, hvorved stivelsen i kernen omdannes til sukker. Herefter tørres eller ristes kornet for at opnå den færdige malt.

Leverandørerne af malterier er kun vant til at bygge de store malterier, der dominerer markedet, beretter Jakob Stjernholm. I Danmark står primært store fabrikker for den danske pilsnermalt, trods opblomstringen af mikrobryggerier.

Gyrups malteri får en kapacitet på fem til seks ton pr. maltning, der tager ca. en uge. Det giver en kapacitet på cirka 200 ton om året. Det er småt i maltbranchen.

Derfor måtte Gyrups iværksættere selv designe deres malteri, med inspiration fra udlandet. Ikke mindst USA, hvor der de seneste år er skudt en række små malterier op. For cirka 10 år siden var der ingen, men i dag er der cirka 40 mikromalterier. De griber det an på hver deres måde, siger Jakob Stjernholm. Nordjyderne har været på studietur for at blive klogere på kunsten - og har et samarbejde med et malteri i Colorado.

Afsætningen af malten går bl.a. til Thisted Bryghus, der bruger malten til at lave helt lokale øl: ØL Rug og ØL Spelt, hedder de to nye øl, der lige er lanceret.

Jakob Stjernholm ønsker ikke at gå i detaljer med finansieringen – men det er en større satsning.

Har I regnet på tilbagebetalingstiden?

”Det har vi selvfølgelig, men det er svært at sige. Med malten har vi ikke en fast afsætning, som med vores mælk eller kød.  Det skal vi selv ud og skaffe. Det gælder også vores whiskyproduktion. Så det afhænger af afsætningen, hvor lang tilbagebetalingstiden bliver”, siger Jakob Stjernholm.

Når markedet er domineret af store malterier, må de have en stor prisfordel i og med, at de har stordrift. Hvad tænker I om det?

"Vi kommer aldrig til at være en konkurrent til de store malterier, hverken på mængde eller pris", siger Jakob Stjernholm.

"Idéen med vores gårdmalteri, er at vi kan arbejde i en skala, der passer til vores whiskyproduktion og til mikrobryggerierne og lave skræddersyede malttyper gennem tætte partnerskaber".

I jagten på særlige smage har brygmester Antoni Madsen fra Thisted Bryghus fundet stor inspiration i Gyrups økologiske korn, skriver bryggeriet i en pressemeddelelse.

"Ved at anvende økologiske malte fra Gyrup, og nedtone humlen er det muligt at komme på noget af det tætteste på en ”traditionel” øl, man kan komme. En ’ægte’ øl, om man vil, baseret på tradition og omhu og respekt for de naturgivne kvaliteter og aromaer i kornet. Det er fantastisk, fagligt udfordrende og tilfredsstillende at realisere potentialet i de fine økologiske malte fra Gyrup. Vi har gjort os meget umage med at give rugen og spelten den fineste rolle i vores nye økologiske øl. Humlen er nedtonet i de to øl, for i stedet at give kvaliteterne i henholdsvis spelten og rugen mulighed for at udvikle deres fulde potentiale", fortæller Antoni Madsen i pressemeddelelsen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.