Jyske Markets: Øget risiko for El Nino løfter rapsprisen
Australske meteorologer regner med 70 procent sandsynlighed for en El Nino, som især kan genere plantevæksten i Asien.

Risikoen for en udvikling af vejrfænomenet El Niño er nu igen voksende, efter at metrologerne de seneste måneder har neddroslet sandsynligheden. Det skriver Jyske Markets i en markedskommentar.

Australian Bureau of Meteorology hæver således nu risikoen for en El Niño til 70 procent.  Vejrfænomenet bringer typisk meget tørre forhold til det østlige Australien og det sydøstlige Asien. Omvendt bringer de ændrede havstrømme kølige somre til Nordamerika, hvilket øger kornudbyttet, som vi oplever i år.

Det østlige Australien oplever lige nu tørre forhold, og nedjusteringerne af udsigterne for kornproduktionen. Men det er især det vegetabilske oliemarked der kan finde prisstøtte i udviklingen af en El Niño, da især palmeolieproduktionen i Asien kan blive generet. Martell kommenterer, at tørken er forværret i lande som Sydafrika, Australien og netop i Indonesien, der tegner sig for en væsentlig del af den globale palmeolieproduktion.

I går lukkede priserne for både palmeolie og rapsfrø knap en procent højere. 

Hveden faldt

For hvede er der kappet nogle procenter af prisen de seneste dage - og igen i  går lukker både MATIF og Chicago med prisfald.  Jyske Markests fremhæver, at prisen var steget lige rigeligt i oktober måned ud fra forsyningsbalancen.

Ansvarsfraskrivelse

Artiklen er baseret på informationer, som Jyske Bank finder pålidelige, men Jyske Bank påtager sig ikke ansvar for materialets rigtighed eller for dispositioner foretaget på baggrund af analysens informationer eller vurderinger. Analysens vurderinger og anbefalinger kan ændres uden varsel.

Emneord markedsorientering

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.