Kravene er strammet – men det er faktisk ret let at få styr på sprøjtejournalen

Ugen på Spidsen: Hver tiende landmand havde ikke styr på sin sprøjtejournal ved de kontroller, der blev lavet i 2019/20. Det skal der rettes op på – og det er faktisk meget enkelt, mener denne uges klummeskribent på Mark Plus.

De kommende måneder vil der være travl trafik med marksprøjter på marker over hele landet.

Det er vigtigt, at der køres med de mest effektive midler i optimale doser. Det er også vigtigt, at udstyret på sprøjten er top-trimmet. Og det er vigtigt, at der føres sprøjtejournal.

Kravene til sprøjtejournal er strammet. Således skal man nu fremvise en opdateret sprøjtejournal med det samme, når Landbrugsstyrelsen kommer på uanmeldt kontrol. Det er ikke længere muligt at fremsende sprøjtejournalen inden for tre dage. 

Det er ret enkelt

Sprøjtejournalen kan laves på papir eller elektronisk.

Bruger du elektroniske værktøjer, som for eksempel FarmTracking, så skal du i forbindelse med Landbrugsstyrelsens kontrolbesøg fremvise mobiltelefon, tablet eller computer med programmet.

Du skal vise, at systemet bruges, ved at åbne enkelte marker og vise de registreringer, der er lavet. Kontrolløren kan anmode om at få fremvist særlige marker eller sprøjtninger.

Det betaler sig

Udover at en ajourført sprøjtejournal giver ro på, så giver det også mulighed for god sparring med ansatte, planteavlskonsulenten eller naboen.

Det gør det let at gå tilbage os se, hvad man præcist har gjort på den enkelte mark, og hvilke midler og doser der blev kørt med.

Ud fra det kan man evaluere, hvad der gik godt, og hvad der eventuelt skal gribes anderledes an i fremtiden.

Også derfor er sprøjtejournalen et godt og vigtigt redskab, som der er sund fornuft og god økonomi i at have styr på.

Lars Kelstrup er journalist og markfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Mark samt Mark Plus.

 

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Mark Plus, "Ugen på spidsen", sætter Merete Hattesen og Lars Kelstrup, journalister og markfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Mark samt Mark Plus, planteavlsugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.