Landbrugsstyrelsens it-systemer fejler igen: Vi sidder bare og kigger

Ugen På Spidsen: Der er deadline-dag 17. december for at indberette landmændenes ansøgninger om græsplejeordninger og økologi til Landbrugsstyrelsen. Men it-systemerne giver endnu gang store problemer, og man kan frygte kaos til februar, når det gælder EU-ansøgninger, skriver ugens klummeskribent på Mark Plus.

I denne tid sidder mange planteavlskonsulenter og indberetter landmændenes ansøgninger om græsplejeordninger og økologi til Landbrugsstyrelsen, da der er deadline i dag 17. december.

Det er første gang, konsulenterne skal indberette noget på Landbrugsstyrelsens nye selvbetjeningsportal - hvor alle ansøgninger fremover skal indberettes.

Men IT-systemerne har - endnu engang - givet store problemer.

Nyt system fejlramt hele efteråret

"Det nye system, der blev lanceret først på efteråret, og skulle løse problemerne fra det gamle tast-selv system, har hele efteråret været fejlramt.

Det har betydet, at fristerne for økologi- og græspleje- ansøgninger først blev udsat fra starten af december til 17. december - og nu igen netop er blevet udsat på ubestemt tid, fordi den nye portal har haft store problemer hele ugen op til fristen i dag", fortæller planteavlskonsulent Peter Westphael fra Fjordland i Skive.

"Det virker som gammel vin på nye flasker. Det er nøjagtig de samme problemer, vi oplever i den nye selvbetjening, som vi før havde i deres tast-selv system.

Vi på planteavlskontoret har hele ugen op til deadline i dag brugt rigtig mange ressourcer på at sidde og vente og kigge ud i luften, fordi systemet hele tiden bryder ned eller er ekstremt langsom at arbejde i. Specielt kortdelen ser ud til at være den største udfordring i Landbrugsstyrelsens nye portal", siger han.

Problemer så længe jeg kan huske

Det er mildest talt ikke første gang, at Landbrugsstyrelsens IT-systemer ikke fungerer tilfredsstillende, bryder ned og giver grå hår hos de hårdt prøvede planteavlskonsulenter i rådgivningsbranchen - og hos de  efterhånden nok få landmænd, der selv har modet og tålmodigheden til at indberette deres ansøgninger.

Det har været en tilbagevendende begivenhed de sidste mange år - og er nærmere reglen end undtagelsen.

"Lige så længe jeg kan huske, har der været problemer med Landbrugsstyrelsens IT-systemer" siger Peter Wesphael, der har været planteavlsrådgiver siden 1996.

Hvem skal betale

Jeg synes, det er for dårligt. Det kan simpelthen ikke passe, at Landbrugsstyrelsen ikke kan hyre dygtige it-eksperter, der har kompetencer til at udvikle ordentlige, brugbare it-systemer og straks løse problemerne, når de opstår. 

De har efterhånden haft mange år til at lære det i. I stedet skubber de aben videre til konsulenter og landmænd. Og i sidste ende kommer det til at koste landmændene penge, at konsulenterne spilder så meget kostbar tid. Det burde i stedet være Landbrugsstyrelsen, der får regningen.

Man kan frygte, at det bliver et stort kaos, når konsulenterne for alvor skal i gang med at indberette EU-ansøgninger til februar.

Merete Hattesen er journalist og markfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Mark samt Mark Plus.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Mark Plus, "Ugen på spidsen", sætter Merete Hattesen og Lars Kelstrup, journalister og markfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Mark samt Mark Plus, planteavlsugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt. 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.