Landmand lod lidt korn stå til spejderne

Hvis man vil på lejr, skal der penge i kassen. Spejderne i Rødekro er allerede i fuld gang med planlægningen af årets julemarked. De vil som noget nyt i år sælge juleneg.

DDS Spejderne i Øster Løgum/Hovslund har gennem mange år afholdt julemarked på Damgaard Mølle den sidste søndag i november. Her sælges der juledekorationer, adventskranse, juletræer og pyntegrønt.

De penge, som spejderne får skrabet sammen, går til den daglige drift med indkøb af telte, kogegrej, uniformer og tilskud til ture. Alt sammen for at holde kontingentet så lavt som mulig. I år håber de dog på at få endnu flere penge i kassen, da der  i 2017 afholdes en stor landslejr. Derfor har de nu besluttet at genoptage salget af juleneg, fortæller Nis Callesen, som er far til en af spejderdrengene og til hverdag arbejder som planteavlsrådgiver hos LandboSyd.

"Vi er et par forældre, der selv som knægte, med shorts og blå knæ, var henholdsvis grøn og blå spejder, så vi har begge prøvet at lave neg. Selv var jeg med til det med neg og negbinding, hvor man høstede kornet med le og brugte stråene til at binde negene sammen med. Min kollega, der også er aktiv økologisk landmand, har prøvet at lave neg med selvbinder," siger Nis Callesen.

Negene skal sælges til mølledagen, og hvis der er overskud af neg vil spejderne forsøge at sælge de resterende neg til julemarkedet i den gamle præstegård i Øster Løgum første søndag i december.

 "Vi talte om det til et gruppemøde, hvor et af bestyrelsesmedlemmerne sagde, at hans svigerfar havde en selvbinder, der kunne køre med både heste og traktor. De var villige til at sponsorere havre og arbejdskraft. Det er syv år siden, de sidst har kørt med selvbinderen, og den virker stadig," siger Nis Callesen og fortæller, at chaufføren på billedet er Svend Erik Ravn. 

"Svend Erik kører til dagligt med hestene til køresport, jævnligt også for Dronningen, når hun er i Sønderjylland, og det var derfor oplagt at forsøge med dem. Stråhatten var et must for ham, for det brugte man i gamle dage, så han havde været på loftet for at finde sin svigerfars," siger Nis Callesen.

Høsten tog omkring en halv time, og havren var det sidste, der stod på marken. Mejetærskerchaufføren havde fået at vide, at han skulle lade havre stå svarende til ca. 100 neg.

"Han var et stort spørgsmålstegn, for hvor meget er det lige?," siger Nis Callesen.  

Øjemålet viste sig dog at være rigtig godt, og negene står nu opmagasineret i en luftig lade hos Nis Callesen.

Nis Callesen har indsendt billederne til Skyd Høsten Bedst og deltager dermed i ugekonkurrencen, hvor man vinder en lagkage til høstholdet eller en høstfest til 25.000 kroner til den endelige vinder.

Skyd Høsten er et samarbejde med Gjensidige. Tjek din høstsikkerhed og prøv rekordquizzen her: www.gjensidige.dk/landbrugsliv

Mere om dette tema

Her kan du se indsendte billeder og læse artikler i forbindelse med LandbrugsAvisen og Gjendsidiges årlige konkurrence "Skyd høsten".

Læs mere om og deltag i konkurrencen her

SÅDAN GØR DU

”Skyd høsten først” og Skyd høsten bedst”:
Gå ind på www.landbrugsavisen.dk/skyd
Udfyld felterne med information og kontaktoplysninger
Upload dit billede (du kan uploade op til tre billeder

”SKYD BEDSTE HØSTVIDEO”

1. Læg din video op på youtube eller vimeo og send web-adressen til konkurrence@landbrugsavisen.dk, eller
2. Brug eventuelt tjenesten www.wetransfer.com, der er gratis, læg videoen op og send den til konkurrence@landbrugsavisen.dk

BETINGELSER FOR AT DELTAGE

I alle tre konkurrencer er det en betingelse for at vinde, at ejer, forpagter, driftsleder eller maskinfører på det høstede areal er villig til at fortælle mere om høsten.

Alle indsendte billeder, videoer og kommentarer skal være fra i år.

Alle indsendte billeder, videoer og kommentarer bliver vist på landbrugsavisen.dk, og et udvalg af de bedste fotos bliver trykt i LandbrugsAvisen.

Alle præmier i de to konkurrencer udloddes af LandbrugsAvisen i samarbejde med Gjensidige.
Alle, også ikke-landmænd, kan deltage i de to konkkurrencer, dog ikke medarbejdere ved LandbrugsMedierne og Gjensidige.

Faktaboks

Skyd høsten først

Hvis du vil deltage i »Skyd høsten først«, skal du være den første til at indsende billedet af den høstede afgrøde.

Der er præmie til det først indsendte billede af høsten i hver af de følgende 11 afgrøder: Vinterbyg, engrapgræs, alm. rajgræs, rødsvingel, hvidkløver, vinterraps, triticale, vårbyg, vinterhvede, rug og havre.

  • Allerede høstet:  Alm. rajgræs, engrapgræs, vinterbyg, vinterraps, hvidkløver, vinterhvede, vårbyg, triticale, rug, havre og rødsvingel.
  • Mangler høst: Alt er taget.

Præmierne er til de personer, der først sender billeder og tekst ind for én af de 11 afgrøder. Det forudsættes, at der er tale om høst til modenhed og på markniveau. En prøverunde med mejetærskeren tæller ikke.

Vinderen for hver afgrøde modtager 1. stk. gavekort til Restaurant Flammen. Værdi 1.000 kr.

Skyd høsten bedst

Send dit mest skæve, underfundige, flotte, hyggelige eller stemningsfyldte billede ind og vær med i konkurrencen »Skyd høsten bedst«.

I konkurrencen ”Skyd høsten bedst” kåres hver uge det bedste billede. Konkurrencen begynder i uge 28 og løber frem til 4. september.

Ugens vinder får tilsendt en stor skyd-høsten-lagkage til dig og dit markhold og deltager i konkurrencen om at blive den samlede vinder.

De otte ugevindere konkurrerer om at blive vindere af den samlede konkurrence ”Skyd høsten bedst”, og her er præmierne:

1. præmie: En høstfest til en værdi af 25.000 kr.

Blandt alle indsendere af fotos trækkes lod om en iPad mini til værdi 2.300 kr.

Skyd bedste høstvideo

Skyd en video af et motiv eller en situation i høsten. Konkurrencen ”Skyd bedste høstvideo” løber fra uge 28 til og med 4. september.

Vinderen af konkurrencen modtager en iPhone 6, værdi 4.599 kr.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.