L&F stævner staten for vandplanerne igen

L&F frygter for de langsigtede konsekvenser for landbruget og stævner derfor staten.

Landbrug & Fødevarers advokat, Håkun Djurhuus, indgiver i dag fredag en ny stævning af staten om gyldigheden af Miljøministeriets 1. generations vandplaner.

Stævningen bliver indleveret på vegne af tre landmænd til byretten i Esbjerg med anmodning om henvisning til Landsretten pga. sagens principielle karakter.

L&Fs hovedanke er, at vandplanerne fortsat indeholder grove juridiske fejl med både over- og underimplementering til skade for landmændene. Målet er en ny underkendelse af vandplanerne.

Det er ifølge Lars Hvidtfeldt, viceformand i Landbrug & Fødevarer, frygten for de langsigtede konsekvenser for landbruget, der ligger bag beslutningen om at indgive en ny stævning.

Han fastholder, at selvom der er sket en udvikling med vandplanerne siden 1. stævning i 2012, indeholder de stadigvæk en lang række alvorlige fejl og fejl og mangler.

Især mener L&F, at det er risikofyldt, at alt for mange vandløb fortsat er udpeget som naturlige med høje miljømål.

»Planerne er bindende over for EU-Kommissionen, derfor kan det få alvorlige konsekvenser, hvis kommisionen kommer og konstaterer, at Danmark ikke har gjort den indsats i vandløbene, som vi selv har opstillet. Derfor skal planerne rettes til nu, så alle overflødige vandløb kommer ud,« siger Lars Hvidtfeldt.

 

Faktaboks

1. generation af vandplanerne er vedtaget i oktober 2014. Før det var planerne i en tidligere version blevet underkendt i Natur- og Miljøklagenævnet i december 2012 efter L&Fs klage.Derfor nåede L&Fs samtidige - og første - stævning aldrig i retten, men L&F fik en mio. kr. udbetalt i sagsomkostninger.  

Emneord vandplaner, gødskning, l&f

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.