Ovenstående foto fra en norsk grovfoderproducent afslører en kedelig tendens: Der er kørt med for højt lufttryk på traktoren, der bjærger rundballer, og der er sket jordpakning.
"Det er et klassisk billede under høsten, at den som kører traktoren med rundballepresseren, ofte kører med et lavt dæktryk og et planlagt køremønster”, siger Jogeir Agjeld, rådgiver hos Norsk Landbruksrådgivning til netavisen Norsk Landbruk.
"Derimod ses det ofte, at den som kører og samler rundballerne, kører med for højt dæktryk, og et for tilfældigt køremønster. Det betyder, at der kommer unødigt mange meter nye dækspor", forklarer han.
Det samme kan i nogle tilfælde ses, når en traktor med anhænger kører i marken for modtage kornet fra mejetærskeren.
Første tur er den værste
Der er ifølge Jogeir Agjeld ingen tvivl om, at jord der ikke har været udsat for voldsom komprimering, giver et betydeligt bedre udbytte. I forskellige forsøg er det vist, at faste kørespor på grovfoderarealer øger udbyttet med 10 til 35 procent.
I løsere jord har rødderne nemmere ved at sætte sig, vandet trænger bedre ned i jorden ved meget nedbør, og så holdes jorden nemmere fugtig.
”Det er den første kørsel på jorden, som har den største betydning for jordstrukturen. Derfor er det vigtigt at lave så få første spor som muligt, og køre i de spor, som allerede er lavet”, betoner Jogeir Agjeld.
”Højt dæktryk er skadeligt i de øverste lag jord, hvorimod højt akseltryk er skadeligt i de nederste lag af jorden”, siger han.
Dette er sådan Jogeir Agjeld vil foreslå at køremønsteret skal se ud: en eller flere hovedveje. På den måde kan man få så meget af kørslen som muligt på så få spor som muligt. Foto: Jogeir Agjeld/Norsk Landbruksrådgiving.
Planlæg køremønsteret
Det ideelle ville være at have faste kørespor. Altså at have en autostyret traktor, som har de mest nøjagtige positionssignaler. Dertil et kort, som har indtastet faste køreruter, som følges hver gang man er på marken, hvert eneste år.
Det kan være svært at gøre det ideelle, og det næstbedste er at være bevidst om hvor man kører.
Det kan man gøre ved at vælge en eller flere "hovedveje" på marken, og så vidt muligt kun køre på disse hovedveje. Efter et par ture er det let efterfølgende at se, hvor du har kørt. Altså skal man ikke lave smutveje ind over marken, når man f.eks. henter baller.
På den måde undgår man, at jordstrukturen bliver påvirket negativt unødvendigt.
"Kør mindst muligt, og så meget i køresporene som muligt", siger Jogir.
Kommentarer