Mark: Sojaprisen under pres fra stor høst og styrket euro

Prisen på sojaskrå er fortsat tynget - Macron-sejr og rygter om importtold hjælper ikke.

Af Troels Schmidt, analytiker, Agrocura

Soja er stadig udsat for prispres efter en udmærket høst i Sydamerika og udsigt til et stort areal i USA.

På onsdag komme det amerikanske landbrugsministeriums bud på næste års udbud- og efterspørgselsforhold i Wasde-rapporten, og markedet er spændt på at se, hvordan billedet ser ud for sojaen. Der er allerede lagt op til, at markedet forventer, at rapporten vil vise en stor sojaforsyning ind i 2017/18 sæson.
 
Traditionel ser vi soja stige i pris i perioden maj til august i takt med, at høsten i Sydamerika svinder og vejrudfordringerne starter i USA, men i år trækker det lidt ud, og der har været langt imellem de prispositive nyheder de sidste par måneder.

Samtidig er euroen styrket, efter at usikkerheden omkring det franske valg er afklaret til fordel for den Europa-venlige Macron. Det giver os lavere dollarkurs og dermed lavere sojapriser på ladegulvet.
 

Importtold på soja og palmeolie i USA?

I USA er der kommet forlydende om, at der overvejes at indføre importtold på sojaolie med henvisning til at Argentina dumper priserne på sojaolie i USA og Indonesien og i Malaysia det samme med palmeolie.

En importtold vil fordyre sojaolie i USA og medføre, at amerikanerne vil begynde at formale flere sojabønner hvorved udbuddet af sojaskrå vil stige og isoleret set virke som prispres på skråen i Chicago.

Omvendt vil en importtold medføre mindre udbud i Sydamerika og alt andet lige kan det så omvendt forøge interessen i præmier. Samtidig vil det isoleret set medføre negativ effekt på markedet for palmolie og raps, som er nært beslægtede indbyrdes og med sojaolien.

Der er dog endnu tale om indikationer og intet er vedtaget endnu, men ofte er der ikke røg, uden der er en form for antydning af brand, så når det omtales så direkte, må tiltaget være blevet mere sandsynligt.
 
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.