Ny konkurrence: DM i jordfrugtbarhed

I de senere år har der været meget fokus på jordens frugtbarhed. Nu skal Danmarks dygstigste i disciplinen findes.

Interessen for at vide, hvad der sker under jordens overflade, er steget markant i de senere år.

I mange år har fukus især været rettet mod jordens indhold af næringsstoffer. I de seneste år er fokus også rettet mod klima og kulstof i jorden.

Målet med DM i jordfrugtbarhed er at finde og hylde landmænd, der gør en ekstraordinær indsats for at øge jordens frugtbarhed.

Alle kan tilmelde sig konkurrensen inden 1. september. Det kan man gøre på: www.landbrugsinfo.dk/ dmjordfrugtbarhed.

Sund jord - sund fornuft

»Vi har generelt sunde og frugtbare jorder i Danmark. Der er dog ingen tvivl om, at vi kan forbedre jordens potentiale ved at forstå og udnytte de mange komplicerede processer, der sker i jorden, bedre. Det er der både sund fornuft og sund økonomi i«, siger Janne Aalborg Nielsen fra Seges.

Hun tilføjer, at det er et område, hvor der sker rigtig meget lige nu.

Det er bl.a. afledt af den store politiske bevågenhed på klima og kulstof - og af, at det faktisk viser sig, at der er god økonomi i at have en sund og dyrkningssikker jord.

I udlandet er regenerative agriculture blevet et kendt begreb. Der findes endnu ikke en dansk definition af det. Men det har fokus på en sund overjord, øget biodiversitet samt at skabe en jord med en bedre husholdning af vand og næringsstoffer. Helt kort kan det koges ned til, at man skaber mere liv, end man tager.

Faktaboks

DM i jordfrugtbarhed

  • Tilmeld dig inden 1. september.
  • Der kåres en vinder inden for økologi og andre dyrkningssystemer.
  • Vinderen kåres på Økologikongres og Plantekongres. 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.