Pas på øjeplet og blad-plet, de breder sig i majs

Der er nu udløst bekæmpelse mod bladsvampe i 35 pct. af pløjede majsmarker med forfrugt majs i konsulenternes registreringsnet. Følg udviklingen nøje, da fugtigt vejr fremmer bladsvampe.

I upløjede marker er der i konsulenternes registreringsnet i denne uge fundet angreb af majsøjeplet i alle marker - med op til 100 pct. angrebne planter. Og der er fundet majsbladplet i 75 pct. af markerne - med op til 60 pct. angrebne planter.

I upløjede marker med forfrugt majs anbefales svampebekæmpelse generelt, fordi risikoen for angreb her er meget høj, da smitstof overlever på planterester af majs. Sprøjtning skal ske i stadie 51-65 med ca. 0,7 l/ha Opera, som må anvendes frem til st. 65.

Pløjede marker

I pløjede marker er der fundet angreb af majsøjeplet i 80 pct. af markerne og majsbladplet i 50 pct. af markerne. I begge tilfælde med op til 100 pct. angrebne planter.

Angreb på bladene omkring kolberne har bredt sig i den seneste uge. Den vejledende bekæmpelsestærskel i pløjede marker er over 10 pct. planter med angreb på bladet, der støtter kolben. Og den er nu overskredet i ca. 35 pct. af de pløjede marker.

Der er fundet angreb af majsrust i én upløjet og en pløjet mark, med en pct. angrebne planter. Og majshalvmøl viser flyvning på flere lokaliteter.

Det gennemsnitlige vækststadie i majs er nu ca. 53, hvor hanblomsten er 25 pct. fremme. De længst udviklede marker er i st. 65, som er fuld blomstring.

Faktaboks

Bladsvampe i majs

  • Udviklingen af bladsvampe følges i planteavlskonsulenternes registreringsnet
  • 17 pløjede marker og 8 upløjede marker tjekkes hver uge.
  • Alle marker har forfrugt majs.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.