Pløre i roemarkerne: Landmænd får reduceret fradraget

Denne uge slipper sukkerroedyrkere med 50 procent fradrag på urenheder, efter Nordic Sugar har erkendt, at markerne er exceptionelt våde.

Nordic Sugar og Danske Sukkerroedyrkere har landet et kompromis, der gør, at denne uge - fra lørdag til lørdag - får reduceret fradraget for renheder for roer.

Årsagen er de exceptionelt våde, fedtede roemarker, som har gjort bjærgningen vanskelig.

"Det skal understreges, at denne ændring sættes i værk helt ekstraordinært, for at imødekomme den store indsats vores dyrkere lægger for dagen med henblik på at få roer leveret til fabrikkerne...", skriver Nordic Sugar.

Pt. er fradraget fem kr. for renhed under 88 procent. Dette beløb reduceres til 2,5 kr.

Når først sukkerroekampagnen er skudt i gang, skal landmændene følge den leveringsplan, de har fået fra fabrikken - så de kan ikke blot vælge at udskyde bjærgningen, til vejret igen er tørt.

Det er den erkendelse - at landmænden gør hvad de kan - så har fået Nordic Sugar til at bøje sig for Danske Sukkerroedyrkeres ønske om reduktion af fradrag, fortæller Jørn Dalby, formand for Danske Sukkerroedyrkere.

Han havde dog gerne set, at datoen blev sat en uge før. Faktisk var arbejdet hårdest sidste uge, siger han.

"Lige i øjeblikket har det været tørvejr i fire dage, så der bliver taget masser af roer op – og det er blevet bedre at køre på markerne", siger Jørn Dalby.

Der er dog mange lavninger, hvor det er umuligt at køre, selv med bælter: Der står vand.

Han er dog glad for, at dyrkere og fabrik kunne finde et kompromis.

"Det er altid svært at sætte en dato. Det kender vi jo alt til i landbruget", siger han med henvisning til diverse  myndighedsudstukne datoer, landmænd skal leve op til, populært kaldet datotyranniet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.