Planteboss: Hellere marken end golfbanen

Selvom lokalerne er langt væk fra markerne, sørger Troels Toft for, at der er tid til både jord og kontor.

I næsten et år har Troels Toft siddet på pinden som sektordirektør for Planter hos Seges. Selvom det betyder flere dage på kontoret, synes han, det er spændende at være spiller på en større bane.

»Jeg kan godt lide at få indblik i sammenhæng og balancer, som jeg kan være med til at skubbe i en ny retning. Sommetider savner jeg at være tættere på naturen, men det kan jeg kompensere ved at bo på landet og drive mit lille landbrug«, siger Troels Toft.

Hobbybedriften består af 15 hektar hvede og spinatfrø. Sektordirektøren har tidligere deltaget i flere konkurrencer. Hvert andet år siden 2002 har han været med i hvededyrkning til Europas næststørste planteavlsudstilling i Tyskland. I 2012 vandt han.

»Jeg er født og opvokset på landet, hvor min far var en aktiv planteavler og havde mange forskellige afgrøder. Så jeg fik en naturlig interesse og en tørst efter at blive klogere. Konkurrencerne gør, at du bliver nødt til at tage dig sammen og gøre dig umage. Det gælder om at give den fuld gas«, siger han med et smil.

For ham er det ren terapi at få jord under neglene.

»Selvom jeg sidder som sektordirektør, får jeg ikke noget foræret, så det giver mig en fornemmelse af, hvad de slås med i planteproduktionen. Og så kan jeg godt lide at passe markerne, så de ser ordentlige ud og giver et godt udbytte. Det er en hobby, der giver flere penge end ved at gå og stresse af på golfbanen«, siger han.

Faktaboks

Troels Toft

  • Har et hobbylandbrug på 15 hektar på Sydfyn.
  • Blev i 1998 planteavlsrådgiver hos Patriotisk Selskab og fra 2007 chefkonsulent.
  • Sidste år ansat som sektordirektør for planter, Seges.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.