Robotter har indtaget roemarkerne

I dette forår har man flere steder rundt om i landet kunnet se små førerløse robotter arbejde i døgndrift i marken. Det er formentlig blot første skridt mod en helt ny virkelighed i markbruget.

De store teknologiske fremskridt har en tendens til at ske i ryk.

I landbruget er ingen i tvivl om den betydning, som traktorer, malkemaskiner, kunstgødning og planteværnsmidler har haft. Nu er turen kommet til robotter.

Fælles for alle disse skelsættende opfindelser er, at de efter en periode, hvor det hele lige har skullet simre lidt og at de - ofte med hjælp fra helt andre opfindelser - pludselig har revolutioneret vores hverdag fuldstændig.

Sådan er det også med de robotter, der nu er på vej ud i markerne. De er hjulpet af, at GPS og trådløs kommunikation gennem en årrække har vist sit værd.

Derfor kan man nu se eksempler på selvkørende, førerløse kørertøjer, som løser opgaver, som vi hidtil ikke har kunnet klare ved hjælp af maskiner og teknik.

Et af disse førerløse køretøjer er en FarmDroid.

Luger ukrudt i roer

FarmDroid er udviklet af brødrene Jens og Kristian Warming.

Jens Warming fik idéen til robotten hos sin bror Claus Warming, som driver et økologisk kvægbrug, hvor der blev brugt alt for lang tid på at hakke og luge roer.

I samarbejde med to eksterne investorer har de udviklet FarmDroid robotten, som både kan så og bekæmpe ukrudt i roer og raps.

»I dette forår har vi solgt 12 FarmDroid-robotter til land- mænd til introduktionspris. Der har været begynderfejl, som vi løbende retter op på i samarbejde med landmændene«, siger Kristian Warming.

Han tilføjer, at den forventede pris pr. robot fremover bliver ca. en halv mio. kroner.

Faktaboks

Robotter i marken

  • Der findes flere modeller og fabrikater af selvkørende, førerløse køretøjer, som kan bekæmpe ukrudt i landbrugs- og gartneriafgrøder.
  • De to største danske aktører på markedet for landbrugsafgrøder er FarmDroid samt Robotti fra firmaet AgroIntelli.
  • En af fordelene ved de selvkørende, førerløse køretøjer er, at de med en lav egenvægt skåner jorden.
  • En af udfordringerne er, at der er relativt skrappe regler for sikkerheden ved de selvkørende, førerløse køretøjer.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.