Såbarometer: Halvdelen af vårkornet er sået - to landsdele i stor spurt

Den våde jord er tørret godt op efter forårsvejret, og det har givet travlhed i marken. Længst med såningen er dele af region Midtjylland samt Storstrømmen, ifølge LandbrugsAvisens såbarometer.

Den sidste tids gode vejr har for alvor fået de danske landmænd ud i marken med traktoren spændt for såmaskinen.

Forår i luften

Foråret mærker man nu tydeligt over hele landet, hvor ugens solskinsvejr virkelig har sat skub i såningen af vårsæd.

Landmændene, der i forrige uge var frustrerede, sad i sidste uge klar på traktoren. Der er ikke noget, der tørrer jorden så godt som solskin og blæst, og det var lige præcis, hvad landmændene fik.

Efter udgangen af sidste uge ventes det, at man er færdig på de lette sandjorder rundt om i landet. Kun de vinterpløjede tungere jorder er stadig følsomme over for lidt nedbør. Dog forventer man også her at nå langt i indeværende uge.

Hestebønner overhaler

Man er nu flere steder ved at være i mål med at så hestebønner. Det gælder særligt for Midtjylland.

Faktisk har hestebønnerne flere steder overhalet vårbyggen i løbet af den sidste uges tid. Vårbyggen følger dog stadig godt med, og det samme gælder havren.

På Lolland og Falster skønnede Christian Iuel fra VKST i forrige uge, at der endnu ikke var sået roer. Det er der nu, og ved udgangen af sidste uge skønnes det, at der er sået hele 65 pct. af roerne.

Færdig før påske

Efter en travl uge vurderer planteavlskonsulenterne, at såningen er færdig før påske. Kun Bornholm er lidt bagud, og her forventes det store ryk i indeværende uge.

Faktaboks

  • Særligt Midtjylland er snart i mål med hestebønnerne. 
  • 65 pct. af roerne er sået i denne uge. 
  • 10 pct. af vårsæden på Bornholm er nu sået. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.