Såbarometer: Såning af vintersæd tæt på færdig - nye udfordringer venter
Det er gået stærkt. Over 90 pct. af vintersæden er nu i jorden. Nu handler det om at holde markerne fri for ukrudt og bladlus.

Det tilsåede areal er steget fra sidste uges 81, 72 og 90 pct. i henholdsvis byg, hvede og rug, til at landsgennemsnittet nu ligger på 98 pct. for både byg og rug, og 91 pct. for hvede.

Det betyder, at vi nærmer os slutspurten af efterårets såning.

Venter på kartoffelhøst

Årsagen til, at marker mangler at blive tilsået, er ofte, at der stadig er en afgrøde på marken, som høstes sent.

»Såning af vintersæd er ved at være overstået for de fleste landmænd. Dog bliver der stadig sået hvede efter kartofler«, fortæller Peter Neistskov Jensen fra LandboNord.

Også økologiske marker sås ofte sent for at minimere ukrudt og skadegørere.

Flere vinterafgrøder

Nogle steder bliver der endda sået, hvor det ellers ikke var planlagt at så vinterafgrøder.

»Der bliver sået ekstra arealer til nu pga. det gode vejr, som ikke var planlagt«, siger Anita Jæger Jacobsen, Sagro.

Fokus på ukrudt og lus

Når såningen er ved at være overstået, er det næste skridt at passe godt på planterne.

»Nu handler det om at få bekæmpet ukrudt, så man ikke kommer på bagkant, især i det tidligt såede«, påpeger Daniel Rosenkilde Damhus fra Velas.

Han bakkes op af Christian Iuel fra VKST, som tilføjer:

»Vi er meget obs på lus. Mange hvedemarker nærmer sig treblads-stadiet, hvor der skal behandles, hvis der findes lus i markerne«, siger han.

Faktaboks

Fakta om såning:

  • Mange steder meldes der om 100 pct. byg og rug sået.
  • Det, der mangler, er ofte efter kartofler/andre sene afgrøder. Eller økologiske marker.
  • Marker med mellemafgrøder må sås efter 20 september.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.