Simpelt program baner vej for at lave forsøg på egne marker

Med FieldView på sin iPad, kan man selv afprøve forskellige dyrkningsstrategier og sammenligne forskellige løsninger. To landmænd videregiver deres erfaringer med programmet.

FieldView blev i 2020 brugt på mere end 40 mio. hektar på verdensplan. Primært i USA, Sydamerika og Australien.

To af de danske landmænd, som har gjort sig erfaringer programmet, er Jan Skovhøj, fra Horneland på Sydfyn, og Niels Frederik Skov Jensen, som har specialiseret isg i dyrkning af læggekartofler på 110 hektar lejet jord syd for Ribe.

Laver forsøgene i førerhuset 

»Jeg har prøvet at lave forsøg, hvor jeg brugte hvide stokke i marken. Det duede bare ikke. Det blev simpelthen for omstændigt«, siger Niels Frederik Skov Jensen.

Nu plotter han i stedet de forskellige forsøg ind på sin IPad, mens han kører i marken.

Det gælder blandt andet i foråret, hvor han, mens han lægger kartoflerne, ved få klik på iPad-skærmen kan fortælle systemet, at der skiftes sort eller partinummer. Derefter er det lagret i systemet. 

På samme måde kan han lægge oplysninger om forskellige gødningstyper eller dosis af kemi og gødning ind i systemet.

Resultatet af de forskellige strategier kan han se, når han tager kartoflerne op. Det kan aflæses på udbyttemåleren på optageren, ligesom han kan evaluere resultaterne i FieldView.

Forsøg i raps og korn

Jan Skovhøj driver et planteavlsbrug med 380 hektar, og har blandt andet brugt FieldView til at eksperimenteret med forskellige udsædsmængder, ligesom han har lavet forsøg med bladgødskning i raps, vårbyg og vinterbyg.

»Jeg kører med 24 meter mellem sprøjtesporene, og laver 100 meter lange forsøg. Det gør det let at få et overblik over de forskellige dyrkningsstrategier og behandlinger i høst«, siger Jan Skovhøj. 

I høst inddeler han skærmen på sin iPad i to felter. På den ene halvdel af skærmen kan han ved hjælp af farvelægning tydeligt se de forskellige forsøg. På den anden halvdel af skærmen kan han følge udbyttet, når mejetærskeren bevæger sig ned over marken.

Faktisk kan han vælge, om han vil se udbyttet i ens strategier live i kabinen på mejetærskeren, eller om han vil vente og analysere det hjemme på kontoret.

Læs mere om de to landmænds erfaringer i fagmagasinet Mark Special, som udkommer 2. marts.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.