Sojaprisen dykker til laveste niveau siden 2009
USDA har opskrevet sojalagrene i både USA og globalt.

Sojabønnerne ramte fredag det laveste niveau i ni år, efter en opskrivning af lagrene i USA og globalt, skriver Jyske Markets i en aktuel afgrødekommentar.

USDA kom torsdag med deres bedste skøn for den amerikanske og globale sojahandel for det kommende år, og både de amerikanske og de globale lagre blev som ventet opjusteret.

Men også efterspørgslen er høj, og den amerikanske crush- og eksportefterspørgsel fortsætter med hidtil uset fart på trods af at verdens største sojakøber, Kina, er ude af det amerikanske marked. Især en solid efterspørgsel på sojaskrå er med til at holde en høj crush-margin for amerikanske bønner.

Eksporter til Kina og importer fra USA

Siden nytår er skrå steget 4,5 procent, mens henholdsvis sojabønner og olie i runde tal er faldet 14 procent og 16 procent.

Den store prisforskel på nordamerikanske og sydamerikanske varer, har endda givet begyndende snak om, at præmierne nærmer sig et niveau, hvor det bedre kan betale sig for de brasilianske producenter at eksportere deres bønner til Kina, og så importere amerikanske bønner til deres indenlandske crush-industri.

Der vil næppe blive tale om de helt store mængder, men blot det at der spekuleres heri, giver et meget godt billede af den skævvridning der er i sojamarkedet pt., vurderer Jyske Markets.

Forvent dog ikke voldsomme prisstigninger, med mindre en handelsaftale mellem USA/Kina forhandles på plads.

Inden længe står amerikanerne nemlig igen over for en ny høst. Udgangspunktet er fremragende afgrødekonditioner, og der spekuleres allerede i udbytter op til 50-51,5 bushels pr. acre, mens USDA senest har taget udgangspunkt i 48,5 bushels pr. acre, ifølge Jyske Markets.

I Brasilien er der også udsigt til rekordproduktion for kommende sæson. Ifølge Safras estimeres brasilianske landmænd at så 36 mio. hektar sojabønner for kommende sæson, der starter i september, med en estimereret produktion på knap 120 mio. ton.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.