Store solcelleparker kan konkurrere med afgrøder

Ved at sætte solceller på 20 hektar eller mere bliver der stordriftsfordel og dermed kan det være konkurrencedygtigt i forhold til almindelige landbrugsafgrøder, skriver VKST. 

"Prisen på solceller er faldet kraftigt inden for de seneste 5-10 år, og samtidig er der el-forbrugere, der gerne vil have en grøn profil [...] Det giver mulighed for, at større anlæg på 20-200 hektar bliver meget profitable", siger Økonomikonsulent i VKST Preben Jensen til VKST.

Solceller er en investering på over en million kr. pr. hektar. Preben Jensen råder derfor til, at landmænd udlejer jorden til dem, der udvikler projekterne. 

"Udlejning betyder, at jorden er bundet til elproduktion i 30 år, og derfor skal der tænkes langsigtet", siger han.

Det er også vigtigt at tage med i overvejelserne, at EU-støtten forsvinder på de arealer der udlejes, samt at ejendomsskatten stiger markant. 

"Ejendomsskat skal lejer af jorden betale, da den kan ligge helt oppe på niveau med en normal forpagtningsindtægt på arealet", siger Preben Jensen.

Mindre anlæg er ikke for alle 

Ved at sætte solceller på 20 hektar eller mere bliver der stordriftsfordel og dermed kan det være konkurrencedygtigt i forhold til almindelige landbrugsafgrøder. 

Et mindre anlæg på et tag kan kun betale sig, hvis man selv bruger meget el. 

"Kan du ikke forbruge omkring 90% af den el du producere, er der ingen økonomisk gevinst", siger Preben Jensen. 

Preben Jensen påpeger at hvis man tænker klimavenlig energi, så er solceller klart at foretrække over vindmøller på markerne. Det skyldes at naboer har mindre imod solceller og bliver generet mindre af solceller. 

"Der er nye regler på vej, hvor beboere inden for 200 meter af solceller i nogle tilfælde kan få en kompensation eller ret til sælge sin ejendom til den, der bygger solcelle-parken", siger Preben Jensen. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.