Udsigt til udbyttetab på 15 pct. i sukkerroerne

Rene roer. Stigende sukkerindhold. Stærkt varierende udbytter. Sådan er den foreløbige status for årets høst af sukkerroer.

»Vi har sjældent modtaget så fine rene sukkerroer, som vi modtager på fabrikkerne i år. Det er positivt.

Men udbytterne varierer meget. Fra 40 til 85 ton sukkerroer pr. hektar. I gennemsnit vil jeg på nuværende tidspunkt vurdere, at årets udbytter af polsukker ligger ca. 15 pct. lavere end de seneste fem års gennemsnit«, siger Bo Secher, chefkonsulent hos Nordic Sugar.

Han tilføjer, at sukkerroerne på især Syd- og Vestlolland samt Sydfalster har haft det meget tørt og, at udbytterne fra disse områder derfor ikke er så høje som normalt.

Rene roer

»Det er positivt, at forholdene til optagning har været rigtig gode. De bedste avlere leverer sukkerroer med en renhed på 96-97 pct. Dermed opnår de et tillæg på op til 1.100-1.300 kroner pr. hektar«, siger Bo Secher.

Han vurderer, at renheden ligger på i gennemsnit 93 pct. Det er højere end normalt. Der er dog avlere, som har haft svært ved at bekæmpe ukrudt under de tørre forhold. Det afspejler sig både i udbytterne og i renheden.

Bo Secher hæfter sig også ved, at indholdet af sukker fortsat stiger i roerne.

»I de første roer, som kom ind på fabrikken sidst i september, var sukkerindholdet på ca. 16,9 pct. Nu er det på ca. 18 pct., og det stiger stadig«, siger Bo Secher.

Han vurderer derfor, at sukkerindholdet i årets roehøst vil blive på niveau med de seneste fem års gennemsnit - måske en anelse højere.

Faktaboks

Sukkerroer i Danmark

  • I 2018 er der dyrket sukkerroer på ca. 34.400 hektar i Danmark.
  • Sukkerroerne forarbejdes på fabrikkerne i Nykøbing Falster og Nakskov, hvor kampagnen kører fra slutningen af september til nytår.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.