Ugen på spidsen: Sådan gør vi planteavlen lækker - se på Lego og Novo

Virksomhederne ønsker at præsentere formålet med virksomheden. De taler følelser. Måske landbruget skulle lade sig inspirere.

Denne artikel er normalt forbeholdt abonnenter på Mark Plus. Vi har valgt, at du i dag kan læse artiklen uden login.

En ny trend spirer frem i erhvervslivets top.

I stedet for at sætte fokus på teknologiske fremskridt, hård disciplin og lønsomhed, så bliver der nu talt følelser, lidenskab, autenticitet og idéen med virksomheden, når de store firmaer skal gøre sig lækre over for investorer og det omgivende samfund.

Børsen skriver, at Novo Nordisk havde inviteret en sukkersygepatient til at holde tale, da selskabet holdt sin kapitalmarkedsdag.

Hos Carlsberg blev der vist en film om bryggeriets historie, og topchefen fortalte, at ledelsen har genfortolket brygger Jacobsens oprindelige ønske om at bidrage til samfundet.

LEGO vendte dundrende underskud til en velsmurt virksomhed, og har senere forklaret det med, at virksomheden havde søgt tilbage til den oprindelige ide og ønsket om at udvikle børnenes kreative leg.

Kort sagt: Virksomhederne ønsker at præsentere formålet med virksomheden. De taler følelser.

De gode historier står i kø

Måske landbruget skulle lade sig inspirere.

Der er masser af lidenskab og følelser i at arbejde med jord og dyr og ved at producere fødevarer.

De gode historier står jo nærmest i kø for at blive fortalt. Både til familiefesterne, ved det tilfældige møde med et fremmed menneske samt på Facebook og andre sociale medier.

Det er vigtigt, at landbruget bidrager til at skabe et klart billede af, hvordan vores fødevarer bliver til. Og det er vigtigt, at landmandens stemme høres, når medierne tegner et ensidigt negativt billede af landbruget.

Kampen skal ikke kæmpes ved at overbevise politikerne.

Kampen kan ikke vindes gennem faglig argumentation.

Kampen skal vindes ved oprigtigt at fortælle, hvad det er, der gør dansk landbrug til noget helt særligt.

Det er der ikke nogen, der er bedre til, end dem der udøver erhvervet.

En pølse skal serveres med føl’se.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Mark Plus "Ugen på spidsen" sætter Merete Hattesen og Lars Kelstrup, journalister og markfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet MARK og Mark Plus, planteavlsugen i perspektiv.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.