»Mange landmænd kører simpelthen alt for mange forgæves kilometer«
En dårlig planlægning af gyllekørslen kan koste dyrt. Nyt projekt, ledet af Ole Green, skal komme op med en app, som danner den mest optimale kørerute med gyllevognen.

Det er langt fra efter den mest optimale kørselsruter, at alle de mange tusind tons gylle ruller ud på danske marker i øjeblikket.

Det mener Ole Green fra Agro Intelli, som i øjeblikket arbejder på et projekt, hvor kørselsmønstrene skal optimeres via app’en NutriRoute, som skal være landmandens værktøj til at få kørt gyllen ud via den mest optimale rute - og på det mest fordelagtige tidspunkt.

Dermed spilder landmændene ifølge Ole Greeen i dag kostbar tid, brændstof og får samtidig heller ikke anvendt deres gylle mest optimalt miljø- og næringstofsmæssigt.

»Mange landmænd kører simpelthen alt for mange forgæves kilometer, da der mangler et redskab til at planlægge optimale kørselsmønstre på de enkelte bedrifter. Vi har allerede lavet noget på høstsiden, men der er selvfølgelig en stor forskel på de typer opgaver. Men der er virkelig meget, der kan gøres her. Over 50 pct. af kvælstoffet tilføres via gyllen, så der er et enormt potentiale i at få optimeret gylleudkørslen. Det er både godt for landmandens pengepung og miljøet. Derfor er det en fed sag at arbejde med«, lyder det fra Ole Green, direktør i Agro Intelligence og projektleder på projektet.

Regner vejret ind

Projektet, der gennemføres i samarbejde mellem Agro Intelligence, Seges, og Aarhus Universitet, skal også bruges til at tage bestik af de mest optimale forhold at bringe gyllen ud på ud fra andre forhold end bare de bedst mulige kørselsruter. App’en skal også kunne tage bestik af bl.a. gyllens næringsstofindhold og den bedst mulige udnyttelsen af kvælstoffet ved bl.a. at indregne lokale vejrforhold.

»Vejret er jo ganske afgørende for, hvornår det er bedst at gøde. Derfor vil vi også arbejde vejrmodeller ind i NutrieRoute. Med dem kan man stedspecifikt måle på, hvor næringsstofferne bliver bedst udnyttet i forhold til vejret, og planlægge sin gylleudbringning efter det«, siger han.

Hvor stort er potentialet?

»Der er stor forskel på erfarne og uerfarne piloter. Jeg kan ikke sige, om det vil optimere udkørslen med 10 eller 15 pct. Men jeg er helt overbevist om, at vi kommer frem til nogle værktøjer, der kan give noget. Det er derfor, at vi samler data ind netop nu hos maskinstationerne for, at vi grundigt kan sige, hvad produktet kan«, siger han.

 

Første produkt på markedet i 2018

Arbejdet med at afprøve modellerne ude i marken er således så småt i gang på flere maskinstationer. Og der behøver ikke nødvendigvis gå ret længe, før det første NutrieRoute-produkt rammer markedet.

»I 2019 bygger vi så flere faser på. Men vi forventer allerede at kunne lancere kørselsoptimeringen på markedet inden for et års tid«, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.