Én traktor snupper en sjettedel af sværvægter-markedet
Langt de fleste traktorer i sværvægterklassen præges af to grønne farver. Navnligt en model fra John Deere trækker fra målt på antal nyregistreringer.

Antallet af totale nyregistreringer for 2017 - eller traktorsalget - som registreringerne ofte refereres til, landede på 1.913 enheder i 2017, viser opgørelser fra ND Data.

I statistikken medtages traktorer fra 30 kilowatt og opefter. Men da Danmark pr. defination er vilde med store traktorer set i forhold til stort set samtlige lande i Europa, så har vi her på landbrugsavisen.dk/maskiner undersøgt, hvordan billedet ser ud blandt de store sværvægtere: Klassen over 250 kilowatt, svarende til små 350 hestekræfter.

Samlet set er der nyregistreret 193 enheder over 250 kilowatt i 2017.

Det første, som springer i øjenene, er den absolutte topscorer, John Deere 8370R, der er registreret i ikke færre end 31 eksemplarer. Hver sjette traktor i segmentet er altså præcis denne model fra John Deere, mens dens lillebror 8345R indtager en delt trejdeplads med lidt mere beskedne 17 enheder.

Her er de 10 mest solgte traktormodeller i 2017Maskiner 11. januar · 14:26

John Deeres 8R-serie præger således ganske godt top 10 i klassen, der også domineres af et andet grønt mærke. Fendt indtager anden- og tredjepladsen med 19 nyregistrerede Fendt 939 Vario og 17 Fendt 936 Vario.

Og så ligger verdens største serieproducerede, konventionelle traktor faktisk på sjettepladsen: Fendt 1050 Vario, den største model i 1000-serien med over 500 heste, tæller 14 gange på listen over nyregistrerede traktorer, hvilket må siges at være ganske godt klaret.

Den placerer sig foran både Case IH Magnum 340, New Holland T8.410, Case IH Magnum 380 og Claas Axion 930. Sidstnævnte i øvrigt "a´ point" med Valtra S374 med seks registrerede enheder.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.