100 udlændinge hørte om dansk svineproduktion
Pæn interesse fra udlandet for nyt Agromek-seminar, der skal give indblik i dansk svineproduktion.

»Vores Agromek-gæster vil gerne have et højere videnskabeligt niveau på Agromek. Svineseminaret i dag er netop et forsøg på at give vores udenlandske gæster et indblik i, hvad der gør dansk svineprodukton til noget særligt.«

Det sagde Allan Pedersen, Agromek, da han indledte dagens svineseminar på Agromek.

Og i de følgende indlæg fik deltagerne en turbo-introduktion i den danske svinebranche og i hvad der har gjort hele sektoren så kendt på verdensplan.

»Vores strategi er, at vi ikke skjuler information, men er åbne om at hvad vi laver. Alt hvad vi kan fortælle, fortæller vi til alle der måtte ønske oplysningerne,« fortalte kontorchef Martin Andersson, Videncenter for Svineproduktion.

Han kunne fortælle om en stigende eksport af smågrise og en faldende produktion af slagtesvin.

En tilhører ville vide i hvor stor udstrækning denne udvikling skyldtes forskelle i tyske og danske slagteriers konkurrenceevne.

»Der er forskel i tysk favør, men den er efter min opfattelse ikke så stor som den har været for 10 år siden,« lød svaret fra Martin Andersson.

En anden deltager spurgte om VSP og andelsselskaberne var forklaringen på sektorens succes.

»Som ansat i branchen er det nok svært at svare på, men det er nok en del af forklaringen,« svarede Martin Andersson.

Andre forklaringer er, at der er en lang tradition for at løfte i flok, at dele information og at svineproducenterne generelt er veluddannede.

Mere om dette tema

Læs om Agromek samt nogen af de nyheder, de byder på, nedenfor.

»Og hvordan med kastration? Hvornår stopper Danmark, ligesom UK har undladt i mange år,« spurgte en engelsk tilhører.

»Danmark - og EU - vil gerne ophøre med kastration, men trods mange forsøg, må vi indrømme, at vi ikke har nogen løsning på problemet og ikke har nogen let løsning i udsigt,« forklarede Asger Kjær Nielsen, VSP.

»Hvorfor bruger Danmark ikke Improvac for at løse problemet med ornelugt?« spurgte en tilhører.

»Det drejer sig ikke nødvendigvis om VSPs og branchens holdning, men om forbrugernes holdning. Det er nok frygten for en negativ reaktion fra forbrugerne, der fører til at vi ikke bruger Improvac i Danmark,« svarede Asger Kjær Nielsen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.