3 af 4 vil placere kemi og kvælstof mere præcist
Over halvdelen af danske landmænd bruger en eller form for præcisionsudstyr. Tre ud af fire vil gerne gøde eller sprøjte mere præcist, viser ny undersøgelse.

Der er et kæmpe uudnyttet potentiale i dansk landbrug for at udnytte præcisionsudstyr endnu mere.

I en ny undersøgelse, som analysebureauet Aspecto har foretaget for gødningsproducenten Yara, siger tre ud af fire landmænd, at de kan forestille sig at anvende præcisionsteknologi til at graduere gødningsmængderne mere præcist på marken.

Udviklingsdirektør Jakob Lave fra Seges ser store potentialer i, at teknologien bliver endnu mere udbredt. Teknologien bliver dog langtfra udnyttet godt nok i dag.

»Teknologien udvikler sig side om side med brugen af data, og i takt med at landmanden eksempelvis går fra at være maskinfører til maskinoperatør, bliver detaljeringsniveauet gradvist højere. Teknologiens fordele kan derfor ikke høstes uden tilstrækkelig viden og know-how, og da landmandens maskiner er meget avancerede, har han brug for proaktiv hjælp«, siger han.

De fleste bruger det

Ifølge undersøgelsen er præcisionsudstyr ganske udbredt rundt omkring på gårdene i dag. Det er kun 35 pct. af de adspurgte, som ikke bruger det i et eller andet omfang, og under hver femte, som siger, at de ikke har det store kendskab til det.

Som en undersøgelse fra Danmarks Statistik i efteråret 2018 også viste, er det først og fremmest GPS-udstyret, som er slået igennem. I stigende grad vinder udstyr som sektionskontrol på f.eks. sprøjten og gradueret gødskning også frem.

Brug rådgivning

En af de største barrierer er viden om teknologien og sammenspillet med afgrøderne, lyder det.

Yara har igennem mange år markedsført deres såkaldte N-sensor. Her slår specialist Lars Hindbo et slag for, at landmanden udnytter mulighederne for at få rådgivning.

»Når du programmerer maskinen, er det afgørende, at din viden om maskinteknik suppleres med kendskab til planternes vækststadier, så de kan få den bedst mulige næring. Her kan den tekniske know-how ikke stå alene«, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.