415 heste skal tiltrække flere til rotor-serie

New Holland føjer en lille model til i klassen for twinrotor-mejetærskere og giver samtidig hele serien en overhaling.

Løftecylinderne til skærebordet bliver større. Maskinens hydraulik får et større flow. Og der bliver ændret i den algoritme, som styrer skærebordshøjden.

Listen af ændringer på næste års New Holland CR-mejetærskere er lang. En af de helt store opdateringer er naturligvis IntelliSense - det system, der automatisk regulerer på maskinens indstillinger efter behov, og som vi skrev om i sidste uges avis.

Men en af forudsætningerne for IntelliSense er bl.a., at CR fra næste år får elektrisk justering af forrensesoldet, samt at maskinerne får et helt nyt ledningsnet. Netop derfor kan IntelliSense ikke eftermonteres på maskiner fra 2018 og bagud.

To gear i ny transmission

New Holland skifter samtidig transmissionen ud med en ny af slagsen med to hastighedsområder: En til mark og en til vej, hvoraf mark-gearet kan køre op til 17 kilometer i timen. Den nye transmission har større hydrostater og vil ifølge New Holland øge både moment og trækkraft.

»Med den nye transmission har vi ikke længere behov for at skifte gear i marken. Og når vi kører på landevejen, kan vi sænke motorens omdrejninger«, fortæller Tonny H. Grønne, produktchef hos New Holland.

Dieseltanken vokser til 1.300 liter på næste års modeller af CR8.90 og CR9.80, og på flere af modellerne bliver oliekøleren også større. Generatoren vokser, og du kan få en opvarmet gulvmåtte til majshøsten. Og så tæller serien en ekstra model fra næste år.

415 heste i lilleput

»CR7.80 bliver vores nye mindste model. Den har to rotorer og samme rotorhus som vores to øvrige 17-tommer modeller. Motormæssigt får den 415 heste og en korntank på 9.500 liter«, fortæller Tonny H. Grønne om den maskine, der er tiltænkt til at hente markedsandele på lidt mindre bedrifter med hang til rotormaskiner.

CR7.80 bliver sammen med dens storebror CR7.90 i øvrigt de to første i serien, der overholder Stage V-kravene. De indebærer, at motorens udledning af dieselpartikler skal sænkes fra nuværende 0,045 g/kWh til blot 0,015 g/kWh.

»Vi løser det ved at montere et ekstra modul i vores SCR-katalysator. Vi gør ikke brug af recirkulering af udstødningsgassen«, forsikrer produktchefen, der dog forventer et lidt højere AdBlue-forbrug på Stage V-motorerne.

Faktaboks

Om CR 2019:

  • Ekstra model i klassen (CR7.80 m. 415 hk.)
  • Intellisense, der automatisk justerer på indstillinger.
  • NIR-sensor, der bl.a. måler fugt, protein og stivelse.
  • Ny transmission m. to gear.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.