862 maskinhandlere: Her er de bedste traktormærker

De europæiske maskinhandlere undersøger hvert år hvilke traktormærker, der udmærker sig på en række områder.

Det er efterhånden lidt af en tradition.

I løbet af sommeren sender de europæiske maskinhandlere under organisation Climmar en undersøgelse ud blandt europæiske maskinhandlere, hvor man undersøger forhandlernes tilfreds med deres egne traktormærker på en række områder såsom image, brandvalue, forholdet mellem forhandler og producent, træning og tyverisikring.

I sidste ende vurderes også den samlede score i det såkaldte Dealer Satisfaction Index, så man kan vurdere, hvilke mærker forhandlerne er mest og mindst begejstrede for, når tallene er lagt sammen.

I år er en af udviklingstrinene, at et mærke som John Deere får en lavere score på flere parametre af forhandlerne i branchen. Eks. vurderes forholdet mellem den store producent og forhandlerne at være blevet mere negativt.

Ifølge formand for Climmar, hollænderen Erik Hogervorst kan det skyldes flere ændringer i markedet.

”Vi ser, at på forholdet imellem forhandlerne og mærkerne, så er udviklingen negativ for John Deere og Case IH. Måske kan det have noget at gøre med ændringer med forhandler-situationen i nogle lande. Sådanne ændringer bliver ikke vurderet positive i starten, og så må vi vente og se, hvordan det udvikler sig fremover”, siger han.

I den generelle score for samtlige mærker vurderes situationen dog ikke meget anderledes end året før. Forhandlerne giver mærkerne i snit 13 point ud af 20 mulige.

På flere områder går et mærke som Claas frem i undersøgelsen, mens Valtra også kan notere fremgang på flere områder(dog med stor nedgang i brandimage).

Samlet vurderes Fendt ligesom sidste år højest af forhandlerne – nærmest forfulgt af Kubota og Claas. Det er værd at bemærke, at CNH’s mærker Case IH og New Holland ligger placeret længst nede – og at John Deere også er kravlet nogle trin ned af rangstigen.

Det er også værd at bemærke, at selv mærker med lav score ikke ligger katastrofalt lavt placeret i den samlede rating - og så skal man også lige bemærke, at det er et europæisk gennemsnit og ikke udtryk for, hvad de danske forhandlere egentlig mener om sine mærker.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.