Agco-chef: Med de her skridt i Jylland kommer vi i top 5 i Europa
Med den nye opsplitning af Fendt og Massey Ferguson i Jylland er Danmark nu en af frontløberne til at få effektiviseret forhandler-strukturen i Europa, lyder det fra Agco-chef.

Et stort puslespil med at få traktormærkernes distrikter er for alvor ved at gå op efter Agcos ønsker i Danmark efter de senere dages begivenheder, forklarer Christian Devantier, Distribution Management i Norden og Baltikum.  

Fendt-forhandlingen er nu koncentreret på tre spillere i Jylland – ligesom MF også er nede på samme antal i landsdelen – med et antal mindre områdeforhandlere under sig med servicepunkter rundt omkring i landskabet.  

Så det er ved at have flasket sig for jer med de her omstruktureringer?

”Vi har valgt at gøre det meget stille og roligt i samarbejde med de involverede parter med frivillighed i processen. Det tager længere tid end, når man dikterer udviklingen, men til gengæld får du også en bedre løsning”, siger han.

Hvorfor passer det bedre med en adskillelse af mærkerne?

”Vi vil gerne have, at Massey Ferguson er et eksklusivt produkt, som fortjener et eget netværk. Massey Ferguson er et globalt brand med mange produkter, og så er det mest hensigtsmæssigt at drive det separat der, hvor det kan lade sig gøre. Og et isoleret Fendt fokus er også vigtigt – vi tror, at det er den sikreste måde at drive en fokuseret forretning på.”


Rimmerhus Maskinforretning og indehaver Henning Lund Andersen gik sidste år sammen med Jelling Maskinforretning og dannede Dansk Maskincenter. Efter de seneste dages ændringer dækker DMC nu det meste af Jylland som Massey Ferguson-forhandler.


Nu er Jylland så faldet på plads. Hvordan ser det ud i resten af Danmark?

”Vi har ikke nogen konkrete planer lige nu om at ændre Danmarks-kortet yderligere. Det skal komme naturligt i forhold til vores forretningsparters udvikling. Vi ser meget på, at de ikke blander mærkerne, og der er vi i en fornuftig udvikling. Det er stadig i sin spæde start – og det er en dynamisk udvikling. Vi skal også tænke på forhandlernes lønsomhed. Markedet skal være stort nok til, at man kan have en eksklusiv størrelse. En sælger i dag skal op og sælge en 15 enheder af vores produkter. I et totalt marked med 1.600-1.700 traktorer så er det nemt at regne ud, hvor mange sælgere der er brug for.”

Hvor mange forhandlere skal I ned på?

”Fendt og MF har tre hver i Jylland. Hvis du tager det samlede billede, så har du nu 6-7 Fendt forhandlere tilbage og MF har 8 syv.”

Er det så et fremtidssikret struktur nu?

Uro efter maskinhandler-salg i Vestjylland – men maskinforretninger står klar at træde til Maskiner Fredag 25. maj 2018 · 13:41

”Det er et fornuftigt billede. Lad os tage Bornholm så er der undtagelser. Her bliver vi nødt til at have alle tre mærker i et hus.”

Hjallerup Maskinforretning fortsætter med at have tre mærker. Kan de fortsætte sådan?

”De har en klar opdeling mellem mærkerne. De leverer den strategiske linje og lever fornuftigt med det i et stort distrikt. Alt bunder i at kunderne ønsker, at de taler med eksperter, når de taler sammen. Og hvis du skal være opdateret, så skal du have en vis størrelse. Og kunderne er ekstremt vidende i en digital verden med sociale medier, og det sætter krav til forhandlerorganisationerne. Den digitale platform udvikler sig hele tiden".

Hvor langt er vi fremme i Danmark, når vi sammenligner med verden omkring os?

”Med de her skridt i Jylland kommer vi i top 5 i udviklingen i Europa. Vi er rimelig godt med i vores del af Europa”.

Forventer I så at få mere af markedet?

”Ja, det gør vi. Det er vores helt klare forventning.”

Bliver det et problem, at I kommer for langt fra kunderne?

”Det kunne man frygte. Men vi har stadig en lokal bemanding. Vi har ikke reduceret antal lokale kontaktpunkter dramatisk. Vi har sikret, at administrationsomkostninger bliver fordelt ud over flere enheder. Det er en effektivisering”, lyder det fra Christian Devantier.  

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.