Agco forventer at sælge endnu mere

Traktorproducenten øgede salget med 20 pct. i 2021, men vækstrejsen er ikke slut endnu.

Trods fortsatte problemer med at få leveret delene til produktionen, så forventer Agco fortsat vækst i 2022.

Sådan lyder det i forbindelse med offentliggørelsen af et nyt årsregnskab.

”Vi forventer vækst i salget og forøgelse af marginerne i 2022 ud fra, at efterspørgslen ser positiv ud”, lyder det bl.a. i en kommentar fra Agcos CEO Eric Hansotia, hvor man også forventer at øge salget med ca. en mia. dollar i 2022.

Han og Agcos tusindvis af medarbejdere kan se tilbage på et 2021, hvor man ligesom konkurrenterne havde stor vækst. Hos Agco lød fremgangen på ca. 20 pct. i omsætning til et niveau på ca. 71,5 mia. kr.

Bag den flotte sammenligning i forhold til 2020 skal man også indtænkte, at producenter som Agco og mange konkurrenter som CNH og John Deere måtte stoppe produktionen af flere omgange i løbet af 2020, hvor den første corona-bølge ramte produktionen hårdt og dermed evnen til at levere maskiner ud til det store globale forhandlernet.

Det er dog ikke hele forklaringen. I det sidste kvartal af 2020 var der således stærkt efterspørgsel, men den blev også overgået i 2021, hvor store grupper landmænd kloden rundt var ivrige efter at investere i maskiner i takt med høje afgrødepriser.

Agco fremover eks. stor efterspørgsel efter nye traktorer hos amerikanske landmænd, der især var ude efter store traktorer i takt med, at de brugte traktorer var blevet gamle og økonomien har gjort det gunstigt at investere i nyt.

I Vesteuropa var der også generelt bedre tider med størst vækst hos landmænd i Italien, UK og Finland.

Agco oplyser, at man havde en driftsmargin på ca. ni procent i 2021 mod 6-7 pct. året før.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.