Agcos europæiske marked hårdt ramt af corona

Faldt otte procent i første kvartal. Det amerikanske marked gik tværtimod op.

En af verdens største traktorproducenter, Agco, er først ude med en aktuel økonomisk status under corona-krisen.

I et frisk kvartalregnskab tirsdag beretter traktorproducenten med mærker som Fendt, MF og Valtra i porteføljen om et hårdt ramt europæisk marked i kvartalet fra årsskiftet og til og med marts.

Salget i Europa, som står for en stor del af Agcos salg, faldt med hele otte procent i perioden. I Asien gik salget tilbage med knap en femtedel. Til gengæld havde Agco stor fremgang i Nordamerika med 11 pct., bl.a. drevet af et stærkt salg af præcisionsudstyr.

Samlet faldt salget med ca. 3,4 pct. til ca. 13.148 mio. kr.. Indtjeningen var stort set uændret med niveauet året før med et resultat på ca. 450 mio. kr.

Mens det nuværende kvartalregnskab afspejler historien til og med marts, hvor Agco bl.a. var ramt af nedlukninger i Kina og de første i Europa, så afspejler tallene ikke udviklingen i april, hvor en række fabrikker også har været udfordret.

Agco oplyser, at især forsyningerne fra underleverandører har drillet. I Europa har tabt produktion og ekstra omkostninger til lukning af fabrikker sænket indtjeningen i denne del af Agco med ca. 170 mio. kr. på de tre måneder.  

Ifølge Agcos pressemeddelelse var det ikke overraskende markederne i Italien og Spanien, som slog mest negativt ud for Agco, mens salget i Tyskland faktisk var mere positivt end i årets start end i 2019. 

I Danmark har indregistreringerne af nye traktorer siden årsskiftet og til og med april været på niveau med 2019.

Agco har siden slutningen af marts suspenderet sine endelige forvetninger til 2020. Udbruddet og varigheden og effekterne af corona-udbruddet er stadig for usikkert at beregne ud fra.

I lighed med CNH har Agco fornylig sikret sig ekstra likviditet for ca. 3,5 mia. kr. 

Agco kan iøvrigt oplyse, at stort set alle produktioner er tilbage i produktion pånær fabrikken i Finland, som døjer med leverancer fra underleverandører.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.